Officielt: Xiaomis elbiler kommer til Europa
Tidligere har den kinesiske teknologiproducent Xiaomi antydet en lancering uden for Kina, men nu har selskabets grundlægger og direktør Lei Jun officielt bekræftet, at mærkets elbiler kommer til Europa i 2027.
Dermed skal de nuværende elbilproducenter i Europa forberede sig på benhård konkurrence fra en af verdens mest succesfulde producenter af forbrugerelektronik – og senest elbiler.
Læs mere om Xiaomis ekstremt populære elbiler og de bedste alternativer.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Xiaomi SU7
Xiaomi udfordrer etablerede bilproducenter
Xiaomi er velkendt inden for forbrugerelektronik, hvor mærket er verdens tredje største producent af smartphones. Xiaomi er også en global spiller inden for tablets, smartwatches, elløbehjul, robotstøvsugere, høretelefoner, smart home-produkter, tv, husholdningsprodukter og meget mere.

I 2021 begyndte Xiaomi sit elbileventyr, og i 2024 kom den første elbil, sedanen SU7. I maj kom anden elbil i rækken, YU7. Begge biler har oplevet massiv interesse i Kina på grund af ekstremt attraktive priser, vellykket design og et massivt fokus på teknologi og software – noget som kineserne ikke kan få nok af. I dag er der henholdsvis 41 og 58 ugers ventetid på de to elbiler i Kina.
Man kan derfor ikke fortænke Xiaomi i at få hjemmemarkedet under kontrol, før man begynder at gennemføre en udvidelse til Europa. Men det er klogt allerede nu at forberede sig, som Xiaomi er begyndt nu, for der er et kæmpe potentiale i Europa, hvor elbiler er særligt populære i Nordeuropa, men også Holland og Belgien.

Xiaomi SU7 og YU7 er to elbiler, der kan udfordre de nuværende elbilproducenter i Europa i voldsom grad. Det afgørende er naturligvis prisen, men Xiaomi har altid været garant for ekstremt konkurrencedygtige priser på sine produkter, og vi forventer naturligvis ikke andet, når mærkets elbiler kommer til salg i Europa.
Med Xiaomis indtog i Europa forventer vi at se en nærmest eksplosiv vækst med en høj efterspørgsel, og vi er ikke et sekund i tvivl om, at Xiaomi hurtigt kan overgå mange ellers etablerede mærker som Nissan, Fiat, Toyota, Polestar, MG, Mini, Opel, Citroën og Ford på salget af elbiler i Europa. En tredje og endnu billigere elbil vil formentlig være nødvendig, hvis Xiaomi har ambitioner om at bevæge sig ind i top-10 på salget af elbiler.

Ambitionerne, evnerne, teknologien og kvaliteten er bestemt til stede til, at Xiaomi kan blive den nye, store udfordrer i Europa – den nye Xpeng i Europa, om man vil.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Xiaomi SU7 Ultra
Alternativer til Xiaomi SU7
Ligesom vi kender fra Xiaomi inden for forbrugerelektronik, udmærker Xiaomis elbiler sig ved at give virkelig meget kvalitet for pengene.
I 2027 forventer vi, at både SU7 og YU7 bliver introduceret i Europa – og måske en tredje model er lanceret til den tid.
Xiaomi SU7 er en sedan i mellemklassen, som vi forventer kan få en uhyre skarp pris i Danmark omkring 275.000 kr. Dermed vil den slå alle konkurrenterne på pris: Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6, BYD Seal, Mazda 6e, Xpeng P7, Hongqi EH7, Volkswagen ID.7 og BMW i4. Se priser og specifikationer på alle sedaner.
Xiaomi YU7 er en SUV i mellemklassen, der er målrettet familien, som ønsker en stor og rummelig elbil med meget plads. Også her forventer vi en konkurrencedygtig pris: Maks. 300.000 kr. Dermed underbyder eller matcher den alternativer som Xpeng G6, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Tesla Model Y, Skoda Enyaq og Cupra Tavascan.
Xiaomi YU7 kan dog næppe komme ned på de 249.990 kr., som Renault Scenic E-Tech Electric koster, men vi forventer også at se betydelige forskellige i specifikationer og udstyr.
Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Xiaomi: Innovativ smart home-teknologi
Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler