Volkswagen investerer 4,5 mia. kr. i XPENG
Med knap 18 procent af verdens befolkning bosiddende i Kina er landet det vigtigste marked for mange bilproducenter. Det gælder også for Volkswagen, som har været til stede i Kina siden midten af 80’erne.
Volkswagen oplever dog hård konkurrence fra både etablerede og nye hjemlige elbilproducenter. I et marked, der voksede 20 procent i årets første halvår, gik Volkswagen tilbage.
Investerer i XPENG og arbejder på to nye elbiler
Det får nu Volkswagen til at investere 700 millioner dollar, svarende til 4,5 milliarder kroner, i den kinesiske elbilproducent XPENG, som blev grundlagt i 2014.
Med investeringen får Volkswagen fingrene i 4,99 procent af XPENG via en kapitalforøgelse. Resultatet af investeringen bliver, at Volkswagen og XPENG sammen skal skabe to elbiler til Kina, som bærer Volkswagen-logoet. Den første elbil kommer i 2026.
”De i fællesskab udviklede elektriske modeller skal udstyres med avanceret software og hardware for at kunne tilbyde de kinesiske kunder en intuitiv, forbundet digital oplevelse. Alle parter bidrager med deres respektive kernekompetencer til udviklingsindsatsen,” oplyser Volkswagen i en pressemeddelelse.
Se også: Guide til elbilforsikring
Audi indleder samarbejde med SAIC
Dertil vil Volkswagen-ejede Audi også indgå et samarbejde med kinesiske SAIC Motor, som er en af de største elbilproducenter i landet. Samarbejdet mellem de to producenter vil omfatte premium-elbiler og modeller, som dækker et segment, hvor Audi i dag ikke er repræsenteret i Kina.
Se også: Kommende elbiler 2024, 2025 og 2026
Fire samarbejder med kinesiske producenter
Det er på ingen måde nyt for Volkswagen at arbejde sammen med kinesiske producenter for at producere biler, der appellerer til det kinesiske kundesegment.
Samarbejdet mellem Audi og SAIC er blevet til, fordi Volkswagen allerede samarbejder med SAIC i det fælles selskab SAIC Volkswagen, som blev grundlagt tilbage i 1984.
FAW-Volkswagen Automobile er et andet selskab, der blev grundlagt i 1991. Det er et samarbejde mellem Volkswagen og FAW Group – en af de fire statsejede bilmærker i Kina. Producenten står blandt andet bag Hongqi.
Til sidst har Volkswagen også Volkswagen Anhui – det tidligere JAC-Volkswagen – som er et fælles selskab fra 2017 mellem Volkswagen og JAC Motors.
“Volkswagens investering i XPENG er næppe udelukkende et udtryk for, at VW vil styrke sin position på det kinesiske marked. XPENG og andre kinesiske elbilproducenter har absolut fordel af at blive vævet sammen med vestlige bilproducenter, da det mindsker fremmedgørelsen af de kinesiske brands på de vestlige markeder. I stedet for at købe en kinesisk elbil køber man en international elbil, og det giver forbrugerne betydelig tryghed,” siger Nicolas Fredriksen, ansvarshavende chefredaktør på Mobilsiden.dk.
Se også: Sammenlign elbiler fra Volkswagen