Xpeng starter produktion i Europa – kan give billigere elbiler

Xpeng har netop startet produktionen af elbilerne G6 og G9 i Europa for at afbøde konsekvenserne af EU's straftold. Det kan betyde billigere elbiler i Danmark.

Xpeng starter produktion i Europa – kan give billigere elbiler

De kinesiske bilmærker rykker i disse måneder i flok produktionen til Europa – også Xpeng, som netop er begyndt at producere sine elbiler i Østrig.

En mere lokal produktion af Xpeng G6 og G9 kan betyde lavere priser på Xpengs allerede skarpt prissatte elbiler.

Se også de bedste alternativer til Xpengs elbiler.

Se også: Se alle elbiler fra Xpeng i Danmark

Xpeng G6 og G9 bliver nu produceret i Europa

Xpeng er 15. september begyndt at producere to af sine elbiler, G6 og G9, i Europa. Det sker i samarbejde med østrigske bilfabrik Magna Steyr, som specialiserer sig i fleksible bilproduktioner i små til mellemstore volumener.

Bilfabrikken har store kunder som Mercedes-Benz, BMW, Jaguar Land Rover og Toyota i butikken. Også Fisker blev produceret på samme fabrik.

Magna Steyr skal fremover også producere flere Xpeng-modeller, herunder sedaner, mellemstore SUV’er, små SUV’er og højtydende elbiler.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Xpeng G6

Lokal produktion styrker Xpengs europæiske position

Hidtil har Xpengs elbiler været produceret i Kina og er blevet fragtet den 25.000 km lange sejltur til Europa. Det er på ingen måde hverken bæredygtigt eller effektivt.

En lokal produktion af elbiler er først og fremmest en reaktion på EU’s forhøjede straftold på kinesisk producerede elbiler. Xpeng blev sidste år pålagt en ekstra told på 20,7 procent i tillæg til de eksisterende 10 procent told, og det udfordrer indtjeningen på biler eksporteret til EU. Ved at producere i EU undgår Xpeng straftolden.

En lokal produktion har dog mange andre fordele. Det styrker Xpengs tilstedeværelse i Europa som en af de kinesiske bilproducenter med størst succes. En større tilstedeværelse og det at kunne markedsføre bilerne som produceret i EU giver udsigt til øgede markedsandele.

I 1. halvår 2025 var Xpeng det 25. største elbilmærke i Europa og det 14. største i Danmark, og bilmærket er et af få kinesiske bilmærker, der lykkes med at sælge elbiler i stort antal.

Xpeng presser allerede prisen i bund på særligt G6 til 299.990 kr., som står for to tredjedele af Xpengs bilsalg i Europa. Alligevel kan den lokale produktion betyde, at Xpengs elbiler bliver endnu billigere. Prisen på elbiler fortsætter med at falde, og før eller siden kan det blive nødvendigt for Xpeng at sænke priserne yderligere for at fastholde momentum.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Xpeng G9

Bedste alternativer til Xpeng G6 og G9

Xpeng er to virkelig gode SUV’er, men der findes flere gode alternativer til dem:

Bedste alternativer til Xpeng G6

Xpeng G6 er en SUV i mellemklassen, der får bedømmelsen 90/100 (uovertruffen). Se de bedste alternativer:

Bedste alternativer til Xpeng G9

Xpeng er en SUV i den store mellemklasse, der får bedømmelsen 88/100 (fremragende). Se de bedste alternativer:

Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Danskerne gider ikke købe kinesiske elbiler
Sammenlign alle SUV’er
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Billigste elbiler i Danmark