Netflix slår tilbage i kampen om betaling for fremtidens bredbånd

Netflix afviser, at de store digitale underholdningstjenester skal betale mere for at bruge teleselskaberne netværk og internet.

Netflix slår tilbage i kampen om betaling for fremtidens bredbånd

Greg Peters, co-CEO for Netflix, gav et kraftigt modsvar til de teleselskaber, der kræver af streamingtjenesterne, at de i langt højere grad skal være med til at betale fremtidens bredbåndsnetværk.

Hans argument lyder, at den stigende brug af internettet faktisk er en stor mulighed for alle indblandede – samtidig kunne Netflix også sige, at teleselskaberne burde betale for det indhold, som de producerer.

Se også: Teleselskaber: Big Tech skal betale for brug af mobilnet

Netværk handler ikke kun om teleselskaber og streamingtjenester

“Nogle af vores internetudbydere har foreslået at beskatte underholdningsselskaberne for at finansiere deres netværksinfrastruktur. Men som kommissær Breton sagde i går, så bør det ikke være et simpelt valg mellem store teleselskaber og underholdningsselskaber”, sagde Peters ved en keynote på MWC 2023, den store branchemesse, der netop er afsluttet i Barcelona.

Her henviser Peters til kommentarer fra EU’s industrichef Thierry Breton, der har indikeret, at han har en åbensindet tilgang til tanken om ”fair share”, eller hvem der i fremtiden skal betale for udrulningen af 5G og bredbånd.

Se også: Mobilabonnementer med underholdningstjenester

Teleselskaber kan betale for indholdet i streamingtjenester

Han pegede på, at Netflix har investeret mere end 60 milliarder dollars i content i løbet af de seneste fem år, svarende til mere end 50 procent af selskabets indtægter i samme periode.

“Nogle af vores internetpartnere er bekymrede over stigende omkostninger, men lad os se på statistikkerne: Internettrafikken er konstant vokset med cirka 30 procent om året i løbet af de sidste fem år. Internetudbyderne har håndteret denne vækst og holdt deres omkostninger på samme niveau i samme periode ved at udnytte effektivitetsforbedringer i netværket”.

Peters påpegede også, at Netflix’ margener er betydeligt lavere end dem, der opnås af British Telecom og Deutsche Telekom. Vi kan sagtens argumentere for, at disse teleselskaber bør betale underholdningsselskaberne for omkostningerne for indholdet, fordi en sådan afgift ville have en betydelig negativ virkning”.

Se også: Bedste mobiltelefoner til underholdning

Samarbejde vil gavne alle

Endelig nævnte han, at mens teleselskaber og ISP’er hævder, at disse takster kun skal gælde for selskaber som Netflix, er det noget, der vil ændre sig med tiden. Det vil ske i takt med, tv-selskaberne skifter fra traditionel TV-transmission til streaming for at få de samme fordele for deres kunder, som internettet giver dem.

“Vi er kommercielle partnere med mere end 160 teleselskaber og internetudbydere over hele verden, hvoraf mange af dem kombinerer Netflix direkte i deres forbrugertilbud. Forbrugerne elsker disse fælles tilbud og det viser den værdi, som vi kan få gennem samarbejde.”