Elbilers instrumentbræt: Nyt eller velkendt?

Fra trykknapper til stor touchskærm - hvad er bedst? Vi tager et kig på designforskelle hos de store velkendte og nyere bilmærker.

Skal det være det moderne og minimalistiske eller det mere klassiske og velkendte instrumentbræt? Der ses store designforskelle hos nye og etablerede producenter af elbiler, men hvilken tilgang er egentlig bedst? Vi kigger på fordele og ulemper ved de to typer.

Elbilernes design på instrumentbrættet er et af emnerne i denne omgang af Fokus. Er du ikke klar over hvad Fokus er? Teknofil hedder vores kanal på Youtube, hvor vi hver uge bringer en Fokus-video. Her snakker vi om den forgangne uges nyheder indenfor teknologi, kommer med gode tips, snakker om nyeste gadgets, smart home, elbiler, fremtidens teknologi og svarer på seernes mange gode spørgsmål. I denne omgang af Fokus kigger vi smarte droner, test af Tesla Model Y, mobilabonnementer til familien og mere. Hele videoen kan du se herover.

Se også: Nyheder om elbiler

Minimalistisk eller velkendt instrumentbræt?

Der er stor forskel på bilmærkernes tilgang og design af instrumentbrættet – fra det mere klassiske med mange fysiske knapper til det ultra minimalistiske med blot en stor touchskærm – og det midt i mellem. Hvad er bedst og hvilke fordele og ulemper er der?

Med elbilerne er der kommet nye bilmærker til, og hermed et nyt syn på hvordan et instrumentbord skal se ud og fungere. Her kan nævnes mærker som Tesla, Fisker, NIO, XPENG og til dels også Polestar. Her finder man færre knapper og et fokus på touchskærmen og software, hvor man styrer de fleste ting i bilen.

Det betyder ikke, at de store og etablerede producenter af elbiler holder fast i et design, der minder om dengang man fandt kassettebåndoptagere i midterkonsollen. Deres design har også fået en overhaling og er blevet moderniseret, men her er alligevel store forskele at se. Her finder både de fysisk knapper (ofte mange af dem) og et mindre fokus på touchskærm og software med færre funktioner.

Fra dumbphone til smartphone

Man kan sammenligne denne udvikling med skiftet fra den klassiske dumbphone til smartphonen, hvor man skulle lære at det hele foregik på den store glasskærm.

Og hvilken type er så den bedste? Det er svært at give et endeligt svar på, men der er ingen tvivl om, at vi er mere på vej mod et instrumentbræt, som består mest af en skærm. Og det er altså lettere for den nye elbilproducent at nytænke instrumentbrættet, hvor den etablerede producent skal have nuværende kunder med i overvejelserne. For store ændringer kan måske skubbe kunderne væk.

Instrumentbrættet i elbiler hos de etablerede bilmærker finder man ofte et velkendt design, hvor man har mange af de samme knapper, kontaktarme som i brændstofbilen. I elbiler hos de nye(re) bilmærker finder man derimod færre knapper, kontakter og andet, hvilket giver det et simpelt og minimalistisk udseende. Her styres funktioner i bilen med enten touchskærmen eller en digital assistent. Bilen er altid forbundet og der kan hentes apps og tjenester ned.

En mellemting?

Og så er der selvfølgelig mellemtingen, hvor et godt bud på dette er en elbil som Polestar 2. Her finder man de mest essentielle knapper i fysisk form samt en touchskærm og digital assistent, der kan styre alt i bilen.

Hvilken vælger du? Det er helt op til dig, men dumbphonen havde aldrig en chance, da smartphonen ramte markedet.

CRISPR, Redmi og konkurrence

Artiklen her er baseret på denne uges Fokus-video, der publiceres på Youtube. Her snakker vi det genetiske værktøj CRISPR, tester en Redmi-telefon og svarer på læsernes gode spørgsmål.

Vi sparker også gang i en ny konkurrence, hvor man kan vinde B&O BeoPlay E6 in-ear høretelefoner.

Se også: Nyheder om biotek