Kæmpebatteri ved ladestation skal aflaste elnettet
I Køge har ladeoperatøren Clever indviet et kæmpebatteri med en kapacitet på 1,5 MWh, som taler sammen med elnettet.
Se også: Opladning af elbil i Danmark: Find nærmeste lynlader
Elnettet kan blive presset i fremtiden
Skal der oplades 1 million elbiler på samme tid, kan vi se frem til flere strømafbrydelser i fremtiden, skriver Clever i en pressemeddelelse. Elbilerne oplever ekstrem stor popularitet hos danskere, og der blev i 2022 solgt 23,8 procent flere rene elbiler i forhold til forrige år.
Det er også heldigt, for det er regeringens plan, at der i 2030 skal køre hele 1 million grønne biler rundt i Danmark. Med langt flere elbiler, varmepumper og andre storforbrugere af strøm i husstanden kan elnettets kapacitet blive udfordret, og det skaber travlhed hos elnetselskaberne.
”Skal endnu flere vælge elbilen til i fremtiden, så kræver det, at vi hjælper elnettet med at geare dem. Derfor har vi i dag indviet et kæmpebatteri med en kapacitet på 1,5 MWh i Køge, som kan bruges til systemydelser. Den seneste måneds tid har vi testet, hvordan batteriet taler sammen med elnettet og på sigt også med de elbiler, der lader på vores ladenetværk”, fortalte Mads Harder-Lauridsen fra Clever til indvielsen tidligere i dag.
Batteriet i Køge er kun begyndelsen på endnu flere batterier, der med tiden kobles til elnettet, og inden længe har Clever endnu et på vej ved selskabets lynladestation i Odense.
Batterierne kan stabilisere elnettet
De store batterier kan være med til at aflaste elnettet, hvis der opstår er akut behov:
”For at undgå fremtidige strømafbrydelser skal der være balance mellem forbrug og produktion af el. Stiger forbruget, så skal produktionen kunne følge med, og det sker ved, at Energinet udbyderen systemydelser, som kæmpebatteriet kan levere. Det betyder, at hvis elnettet er ved at blive overbelastet, så kan Energinets system tale med batteriet i Køge, som på få millisekunder kan til- og frakoble sig elnettet ved at lagre energi, og så kan det også sende noget af den tilbage til elnettet. Koblet med vores elbiler kan vi bremse opladninger i ganske kort tid, så vores kunder er med til at stabilisere elnettet.”
Med et stigende antal elbiler på vejene er der behov for flere løsninger som batteriet i Køge – de kan nemlig rykke ved den grønne omstilling, lød det fra Knud Pedersen, der er bestyrelsesformand i netselskaberne Cerius og Radius:
”Den grønne omstilling er i fuld gang, og der er ingen tvivl om, at batterier som det her i Køge er helt afgørende for den indsats. De er kommet for at blive, og det er rigtig positivt, at nogle for alvor kaster sig ud i at prøve kræfter med nye løsninger, som kan hjælpe elnettet med at klare endnu mere vedvarende energi i fremtiden,” fortæller Knud Pedersen, der er bestyrelsesformand i netselskaberne Cerius og Radius til åbningen af batteriet i Køge.
Se også: Test af elbiler