Meta og TikTok til EU: Vores platforme har ikke status som gatekeepere

Har de digitale platforme Meta og TikTok status af gatekeeper ved blandt andet at have en dominerende position på deres markeder? Ja, siger EU, men Meta og TikTok er ikke enige.

Meta og TikTok til EU: Vores platforme har ikke status som gatekeepere

Tilbage i september 2022 introducerede EU en ny forordning om digitale markeder (også kendt som Digital Markets Act eller DMA). I den forbindelse udpegede EU 22 digitale platforme, der har status som gatekeeper. Det er store, digitale platforme, som drives af seks it-giganter: Microsoft, Apple, Alphabet, Google, Amazon, Meta og ByteDance.

De er blevet udpeget, fordi de ifølge EU kan betegnes som “gatekeepere” på grund af deres massive markedsposition, og fordi de har et vist antal brugere, en høj omsætning eller kapitalværdi.

Med en status som gatekeeper om halsen følger der strammere regler for techgiganterne, der samtidig skal gøre det lettere for brugerne at skifte mellem konkurrerende tjenester.

Digitale platforme udpeget af EU som gatekeepere

Alphabet:

  • Google Maps
  • Google Play
  • Google Shopping
  • Google
  • Chrome
  • Android
  • Google Søg
  • YouTube

Amazon:

  • Amazon Marketplace
  • Amazon Ads

Apple:

  • App Store
  • Safari
  • iOS

ByteDance:

  • TikTok

Meta:

  • Facebook
  • Instagram
  • WhatsApp
  • Messenger
  • Markedsplads
  • Meta Ads

Microsoft:

  • LinkedIn
  • Windows

Læs også: Snart kan du installere iPhone-apps uden om App Store

Meta: Messenger og Markedsplads er ikke gatekeepere

De udpegede digitale platforme skal overholde den nye forordning senest den 6. marts 2024 – men det er ikke alle techgiganter, som er enige i, at deres digitale platforme bør omfattes af lovgivningen.

I onsdags appellerede Meta EU’s udpegning af Messenger og Markedsplads som gateekeper-tjenester. Til gengæld appellerede Meta ikke udpegningen af Facebook, Instagram og WhatsApp som gatekeepere.

“Denne appel søger afklaring på specifikke juridiske spørgsmål vedrørende udpegningen af Messenger og Marketplace under DMA. Det ændrer eller forringer ikke vores fulde forpligtelse til at overholde DMA, og vi vil fortsætte med at arbejde konstruktivt sammen med Europa-Kommissionen for at forberede os på at overholde den,” siger en talsperson til Reuters.

Læs også: EU vil bruge millioner: Ny søgemaskine skal tage magten fra de store

TikTok appellerer også på sidstedagen

Dagen efter fulgte ByteDance trop med en appel mod, at TikTok kan anses som en gateeper-tjeneste. ByteDance er af den overbevisning, at udpegningen risikerer at underminere forordningens eget erklærede mål, da den i stedet beskytter de egentlige gatekeepere mod nyere konkurrenter som TikTok, lyder det.

”Vores platform, som har været aktiv i Europa i fem år, er langt fra at være en gatekeeper og er uden tvivl den mest kompetente udfordrer til mere etablerede platformsvirksomheder,” oplyser ByteDance.

Ifølge forordningen kan tjenester med mindst 45 millioner aktive månedlige brugere og en markedsværdi på 75 milliarder euro anses som gatekeepere. Men TikTok mener ikke, at det sociale medie bør måles på moderselskabet ByteDances markedsværdi, som primært er baseret på resultater af forretningsområder, der ikke opererer i Europa.

I sidste måned købte ByteDance aktier tilbage fra amerikanske medarbejdere i en aftale, hvor selskabets værdi blev vurderet til at være 223,5 milliarder dollar.

TikTok, der har over 134 millioner månedlige aktive brugere, mener, at de er en af udfordrerne og ikke en den førende aktører, når det gælder digitale platforme.

Læs også: Apple overrasker alle: RCS-beskeder på vej til iPhone

Uvist om Apple har appelleret beslutning

Også Apples iMessage-beskedtjeneste og App Store blev vurderet til at være en gatekeeper. Bloomberg erfarerede, at Apple også ville appellere beslutningen, men indtil videre har der været radiotavshed fra den amerikanske techvirksomhed.

Om Apple derfor har appelleret EU’s udpegning af iMessage som en gatekeeper, vides endnu ikke.

Det er ikke tilfældigt, at appellerne falder så sent set i forhold til, at tjenesterne blev udpeget for et år siden. Den 16. november var nemlig sidste mulighed for at appellere EU’s udpegning.

Læs også: Nyheder om apps og sociale medier