BYD’s fabriksarbejdere i Kina strejker for mere overarbejde
Ja, du læste rigtigt: I sidste uge var der strejke på BYD-fabrikken i Wuxi i Jiangsu-provinsen i Kina. Medarbejderne er utilfredse med indførelsen af en ny arbejdsplan uden mulighed for overarbejde. De skal i stedet arbejde fem dage og otte timer, men det vil resultere i tab af overtidsbetaling, hvilket vil føre til en betydelig nedgang i lønnen.
Se også: Sammenlign priser, specifikationer og kvalitet på elbiler
Lever af overarbejde
Medarbejderne på fabrikken protesterede mod afskaffelse af overarbejde! Ja, det lyder skørt i en verden, hvor vi er vant til, at forhandlinger handler om at afskaffe overarbejde. Og når de strejker, er det ikke fordi kinesiske arbejdere bare er vilde med overarbejde: For dem er det den eneste måde, de kan få en ordentlig løn på.
Grundlønnen på fabrikkerne ligger lige over regeringens mindsteløn for at holde lønomkostningerne nede. For at få enderne til at mødes accepterer medarbejderne mange timers overarbejde, da den kinesiske arbejdslov kræver, at arbejdsgiverne betaler 1,5 gange den almindelige løn for overarbejde og det dobbelte for overarbejde i weekenden.
Med overarbejde er det muligt at hæve sin månedlige grundløn på BYD-fabrikken fra 2.490 yuan til 5.000-6.500 yuan. Mange fabrikker betragter en arbejdsdag på 10 timer som et minimum, og nogle fabrikker kræver endda, at medarbejderne arbejder 12 til 13 timer om dagen. Ved at annullere overarbejde reducerede BYD effektivt den maksimale månedlige indkomst for medarbejderne til lidt over 3.000 yuan, hvilket anses for at være en ret lav løn.
Se også: Alle elbiler fra BYD i Danmark
Kan tvinge medarbejdere til at sige op
I øjeblikket har BYD ikke reageret på strejken, og årsagerne til den pludselige ændring i overarbejdspolitikken er stadig uklare. Spekulanter overvejer, om afskaffelse af overarbejde sker i stedet for at fyre medarbejdere.
At reducere overarbejde er en almindelig strategi, som mange virksomheder bruger for at tvinge medarbejdere til at sige op. Så slipper virksomheden nemlig for at betale fratrædelsesgodtgørelse til de fyrede medarbejdere.
Se også: Guide til billigste ladeboks for elbiler
Lav løn lig med lave priser
De lave lønninger er skidt for de kinesiske medarbejdere. Men herhjemme – og i Vesten i det hele taget – nyder vi som bilkøbere godt af den. Både EU og USA er ved at undersøge, om de kinesiske bilproducenter får ulovlig statsstøtte til produktionen af elbiler.
Sammen med de meget lave lønninger kan det være med til at presse priserne på kinesiske elbiler ned. Dermed kan kinesiske elbiler have unfair konkurrencefordele sammenlignet med vestlige producenter. Undersøgelserne er stadig i gang. Hvis Kina giver ulovlig statsstøtte, kan der komme straftold på elbiler i fremtiden. USA har i sidste uge vedtaget en 100 procent told på elbiler fra Kina, mens EU vil hæve toldsatsen fra 10 procent til 15-25 procent.
Se også: De bedste elbiler i Danmark lige nu
Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Priser og billeder på kommende elbiler i Danmark
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den