Her slår kinesiske elbilproducenter Tesla
Verdens største elbilproducent, Tesla, har svært ved at hamle op med de kinesiske på ét meget vigtigt område, der kan vise sig at blive afgørende.
Se også: Sammenlign specifikationer og priser på elbiler
Kinesiske elbilproducenter er 30 % hurtigere
En intens kamp udspiller sig på det globale elbilmarked, hvor alle vil have en større bid af lagkagen.
Der bliver løbet stærkt hos de mange bilmærker, men angiveligt hurtigst hos de kinesiske.
Ifølge en nylig rapport fra Information Technology & Innovation Foundation har elbilmærker i Kina udviklet nye produkter og teknologi i et højere tempo end vestlige bilproducenter, herunder også Tesla.
I undersøgelsen fandt man ud af, at kinesiske elbilvirksomheder er 30 % hurtigere, når det gælder udvikling og lancering af nye bilmodeller, end deres konkurrenter i Europa og USA.
Se også: Priser og leasing af Tesla Model 3
ITIF sagde, at kinesiske virksomheder i gennemsnit kun er omkring 1,3 år om at opdatere eller lancere nye elbilmodeller, mens mærker fra andre lande i gennemsnit er 4,2 år om det.
Tesla er blevet kritiseret for sit aldrende og lille udvalg af køretøjer og manglende planer om nye modeller. Til sammenligning introducerede BYD mellem 2017 og 2023 19 nye biler sammenlignet med Teslas fem modeller.
“Kort sagt, kvaliteten og innovationsevnen af elbiler fra førende kinesiske producenter som BYD, Li Auto, Xiaomi og andre konkurrerer i stigende grad med eller overgår tilbuddene fra Tesla eller BMW,” står der i rapporten.
Se også: Alle elbiler fra Tesla på vejene i Danmark
Fokus på teknologi i elbiler
Rapporten vise også, hvordan kinesiske elbilproducenter investerede stort i ny batteriteknologi, køretøjsdesign og software, at hvor de enten var på højde med eller overgik deres amerikanske og europæiske rivaler.
Tænketanken advarede om, at vestlige bilproducenter ville være nødt til at “fordoble den ægte teknologiske innovation”, hvis de fortsat vil kunne konkurrere med kinesiske virksomheder.
Rapporten peger på større bekymringer hos Tesla, der mærker et stigende pres fra elbilfirmaer i Kina, herunder BYD, som har kæmpet med Tesla om titlen som verdens største elbilproducent.
Dog tyder det på, at Tesla har skiftet fokus til robotter, robotaxi og AI i stedet for udviklingen af nye elbilmodeller.
Se også: Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Vi anbefaler:
De billigste elbiler i Danmark
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Guide til den bedste forsikring af elbiler