Tesla hæver ladeeffekten på Supercharger-ladestandere til 320 kW
Selv om Tesla har skruet ambitionerne gevaldigt ned for udbygningen af sit enorme Supercharger-ladenetværk, har den amerikanske bilproducent trods alt afsat ressourcer til at skrue op for ladeeffekten.
Se også: Sammenlign priser og ladeeffekt på elbiler
Tester 320 kW på flere Supercharger-ladestandere
Tesla er nemlig begyndt at teste højere ladeeffekt – nærmere bestemt som minimum 320 kW – på flere af sine lynladere. Det vil betyde, at en
Det er youtuberen TesLatino, som for nylig delte på X, at han havde observeret en Supercharger-ladestation i USA med et betydeligt højere ladeeffekt end normalt. I stedet for den typiske spidsbelastning på omkring 250 kW oplevede han en maksimal ladeeffekt på 323 kW.
Wes Morrill, som er ledende ingeniør for Tesla Cybertruck, svarede med en forklaring om, at dette var en del af et forsøg, som Tesla kørte på V3+ Supercharger-ladestandere – det vil sige lynladere med et V3-kabinet (de strømskabe, der er gemt væk fra parkeringsbåsene) og V4-ladestandere.
Running a trial on a few different V3+ stations (V3 cabinet + V4 charge post). This is not a bug, but it’s also not rolled out to all hardware capable stations. I guess since @TesLatino has visited 97% of all North America supercharger locations he was bound to find one.
— Wes (@wmorrill3) August 5, 2024
Dette er ikke rullet ud til alle stationer med den relevante hardware, bemærkede Morrill, men Tesla-bilister kan nu se frem til at blive glædeligt overrasket over højere ladeeffekt på visse ladestationer i USA, ser det ud til.
Se også: Se Teslas udvalg af elbiler i Danmark
Lader endnu ikke med 800 volt
Kyle Conner fra Out Of Spec Studios bemærker, at opladeren yder over 900 ampere for at nå op på 320+ kW. Teslas V3-Supercharger-ladestandere er oprindeligt beregnet til 425 ampere, mens Teslas V4-opladere er beregnet til 615 ampere ved 1.000 volt.
Selv om laderne altså endnu ikke udnytter ikke Cybertrucks understøttelse af 800 volt arkitektur, understøtter den altså væsentligt højere ladeeffekt takket være den markant højere strømstyrke. Det hjælper formentlig også på ladeeffekten, at Cybertrucks batteripakke består af to mindre, separate batterienheder, der kan lade meget hurtigt og giver en kombineret ladeeffekt, der er højere end hver batteripakkes ladeeffekt.
Elon Musk fyrede tidligere i år næsten hele Teslas Supercharger-team, men lovede senere en udvidelse på 500 millioner dollar til finansiering af “tusindvis” af nye opladere.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers rækkevidde og opladning
Supercharger-ladestandere i Danmark
Tesla har aktuelt Supercharger-ladestationer i Billund, Blokhus, Esbjerg, Fredericia, Frederikshavn, Haverslev, Hedensted, Hjørring, Ikast, Kirke Såby, Kliplev, Kolding, Køge, Lyngby, Maribo, Middelfart, Nykøbing Mors, Nørre Alslev, Odense, Randers, Rødekro, Rødovre, Slagelse, Søndervig, Vejle og Aalborg. De fleste af disse er V3-ladere, men blandt andet i Lyngby og Blokhus er der V4-ladere, som har længere ladekabler.
Der er desuden planlagt nye Supercharger-ladestandere i Frederiksberg, Haderslev, Horsens, Hørsholm, Korsør, Sorø, Struer, Tårnby og Viborg.
Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
if har markedets bedste elbilforsikring
Se hvilke elbiler der kommer de kommende år
Disse elbiler er billigst