Hvor hurtigt mister et elbilbatteri kapacitet?

Hvor lang tid holder et elbilbatteri? Hvor hurtigt mister det kapacitet? En ny undersøgelser kaster lys over elbilbatteriernes holdbarhed.

Hvor hurtigt mister et elbilbatteri kapacitet?

Flere bekymringer melder sig, når man overvejer at skifte benzin- eller dieselbilen ud med en elbil, heriblandt bekymringer om holdbarheden på det kostbare batteri. En ny tysk undersøgelse giver svar på nogle af de vigtigste spørgsmål.

Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler

Et elbilbatteri mister hurtigt kapacitet?

Tyske P3 Group har testet holdbarheden på batteri i elbiler og kommet frem til nogle yderst interessante konklusioner. Når det gælder batterierne i elbiler er der nemlig generelt en stor bekymring omkring holdbarheden, fordi batterier er den dyreste komponent i elbiler.

Blandt mange myter og usande historier omkring elbilbatterierne kan man læse, at batterierne alt for hurtigt mister deres kapacitet, hvilket går ud over rækkevidden og ikke mindst betyder, at man efter få år skal ud og købe et meget dyrt nyt batteri.

I undersøgelsen fandt man ud af, at det er korrekt, at batterierne hurtigt mister kapacitet, men kun i den første tid.

I løbet af de første cirka 30.000 kilometer accelererer kapacitetstabet, og den såkaldte State of Health (SoH) falder relativt hurtigt fra 100 til omkring 95 procent. Den reelle forringelse falder med stigende antal kørte kilometer. Dataene fra de 7.000 køretøjer viste en gennemsnitlig SoH på omkring 90 procent ved 100.000 kilometer. Derefter er trendlinjen næsten vandret, mellem 200.000 og 300.000 kilometer er den næsten stabil – og ligger langt over de 70 til 80 procent fra batterigarantien.

Faktisk er kapaciteten på et elbilbatteri i gennemsnit tættere på 87 procent, når man nærmer sig udløb af batterigarantien.

Dataene fra de 50 P3-køretøjer matcher resultaterne fra Aviloo-analysen. “Næsten alle de testede køretøjer har en SoH på over 90 procent. Det indikerer, at batterierne fortsat har en meget god ydeevne på trods af forskellige producenter, forskellige brugsprofiler og intensiv brug,” konkluderer undersøgelsen.

P3 påpeger, at de tilgængelige data for køretøjer med et kilometertal på over 200.000 kilometer er betydeligt mindre end for køretøjer med et lavere kilometertal. “Årsagen er, at der kun er få køretøjer med så lang en rækkevidde. Det begrænser betydningen af høje kilometertal noget og fører også til en større spredning af data,” siger undersøgelsen.

Se også: Bedste priser på privatleasing af elbiler

Men hvad sker der, når batteriet i elbilen er slidt ned?

For at dæmpe kundernes bekymringer om elbiler tilbyder producenterne omfattende garantier på drivbatterier. Op til otte år eller 160.000 kilometer er almindeligt, normalt med en garanti på over 70 til 80 procent resterende lagerkapacitet.

Batteritilstandens indflydelse på bilens restværdi, når den sælges, er særlig vigtig for ejerne. “Inden for garantiperioden er værditabet stærkt afhængigt af aldring og den resterende kapacitet,” forklarer P3.

Efter at garantien er udløbet, kan man forvente et større værditab.

Se også: Se garantien på alle elbiler i Danmark

Perspektivering

Den ene efter den anden undersøgelse konkluderer altså, at elbilbatterierne holder længere end forventet. Man kan dog ikke undgå, at de taber kapacitet over tid. Har du ikke lyst til at skulle bekymre dig om kapacitetstab på elbilens batteri?

Så er en fornuftig løsning privatleasing. Ved leasing skal man ikke bekymre sig om gensalgsværdi, den teknologiske udvikling, service og du kan også lettere skifte til en nyere og bedre model. Derudover slipper for bekymringer om slitage på batteriet. Ved at privatlease undgår du faldgruber og risici der kan følge ved at købe elbil.

Læs også: Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den

Vi anbefaler:
Disse elbiler er bedst i test
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Stem på Årets elbil 2025
Find den bedste og billigste forsikring til elbil