Skoda har produceret 1 million elbilbatterier
Siden fabrikken i Mladá Boleslav i Tjekkiet åbnede i 2019, har Skoda færdiggjort intet mindre end 1 million batteripakker. Vi tager her et kig på produktionen af Skodas batteripakker.
Se også: Se alle elbiler fra Skoda
Skoda laver 1.500 batteripakker dagligt
Skoda Auto har produceret højspændingsbatterisystemer siden september 2019, hvor man startede med at samle batterier til plug-in-hybridbiler. Det udviklede jeg senere hen til større batteripakker til rene elbiler.
Tre år senere opgraderede man Mladá Boleslav-fabrikken, så den nu kunne fremstille batteripakker til fuldelektriske køretøjer baseret på Volkswagens MEB-platform (Modularer E-Antriebs Baukasten).
Denne platform og type af batteripakke anvende i dag i en lange række elbiler, heriblandt Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron, Cupra Tavascan, den nye Skoda Elroq og mange andre elbiler, både mindre og større.
Se også: Kommende elbiler fra Skoda i 2024, 2025 og 2026
60 sekunder for én batteripakke
I 2023 blev produktionsfaciliteterne i Mladá Boleslav udvidet med endnu et samlebånd, hvilket øgede den samlede daglige kapacitet til 1.500 batterisystemer.
På hvert skift arbejder ca. 90 medarbejdere på et produktionsområde på ca. 10.500 m². Derudover håndterer 82 fuldautomatiske robotter opgaver som for eksempel håndtering af særligt tunge komponenter.
Et batteri til MEB-baserede modeller færdiggøres hvert 60. sekund. Når det er aflæst fra produktionslinjen, vejer hvert batteri ca. 490 kg (82 kWh).
Forleden rundede man en milepæl på 1 million batteripakker på fabrikken i Tjekkiet.
Se også: Test og anmeldelser af de nyeste elbiler i Danmark
Batterier med udskiftelige moduler
Litium-ion-batterierne, der fremstilles i Mladá Boleslav, har et modulært design.
De består af 8 til 13 moduler med 16 til 26 celler, der giver en kapacitet på 55 til 91 kWh.
I juni åbnede Škoda Auto et topmoderne anlæg for at optimere kvalitetskontrollen af de færdigsamlede batterier. Det unikke system bruger computertomografiteknologi (CT), som er i stand til at opfange indviklede indre detaljer helt ned til 4 mikrometer.
På den måde kan man få meget detaljerede billeder af batteriets indre komponenter, hvilket gør det muligt at identificere potentielle uregelmæssigheder i de enkelte dele uden at adskille hele batterisystemet.
Derudover kan systemet bruges til at undersøge celler, der allerede har været i drift.
Se også: Sammenlign Skoda Elroq og Kia EV3: Hvilken elbil er bedst?
Perspektivering
Skal man vælge det ene eller det andet batteri? Hvor lang tid er der garanti på et elbilbatteri? Der er mange bekymringer om netop batteriet, når man overvejer elbil.
Som det er lige nu kan man få batterier af typen NCM og LFP – senere hen kommer andre typer, som for eksempel solid-state.
LFP-batterier er mere miljøvenlige, holdbare og billigere, men mindre energitætte. Læs mere om LFP-batterier her.
NCM-batterier indeholder mere energi og giver dermed typisk længere rækkevidde.
Men hvad med garantierne på elbilbatterier? Læs alt om batterigarantier her.
Vi anbefaler:
Guide til bedste og billigste ladeboks til hjemmet
De billigste elbiler på vejene
Den bedste og billigste elbilforsikring