Elbilproducenter kritiseres for uetisk minedrift af batterimaterialer

Amnesty International kritiserer de største elbilproducenter for at udnytte lokalsamfund nær miner med kobolt, litium, nikkel og kobber, som er vigtige bestanddele i elbilbatterier.

Elbilproducenter kritiseres for uetisk minedrift af batterimaterialer

Verdens største elbilproducenter forsømmer menneskerettighederne ved ikke at tage højde for risici i forsyningskæden, mener Amnesty International.

Organisationen har offentliggjort en 102 sider lang rapport, der kritiserer bilproducenternes manglende håndtering af risici i deres forsyningskæder inden for mineraler.

Kritikken går blandt andet på, at de potentielt har efterladt lokalsamfund, der bor tættest på miner, hvor kobolt, litium, nikkel og kobber udvindes, og udsat dem ”for udnyttelse, sundhedsrisici og miljøskader”.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Mercedes-Benz gør mest for menneskerettigheder

Amnesty International har evalueret 13 elbilproducenters politikker for menneskerettigheder. De er alle blevet bedømt på deres ”menneskerettighedspolitikker, risikoidentifikationsproces, kortlægning af forsyningskæden og rapportering og mægling” på en skala fra 1 (dårligst) til 90 (bedst). Ingen er i nærheden af en tilstrækkelig demonstration, som kræver mindst 68 point.

Mercedes-Benz får den bedste bedømmelse (51 ud af 90), hvilket dog stadig kun rækker til en moderat præsentation. Tesla scorer 49 point og Stellantis (Citroën, Fiat, Jeep, Peugeot, Alfa Romeo m.fl.) får 42 point. Volkswagen Group (Volkswagen, Skoda, Audi, Cupra m.fl.), BMW og Ford fik alle 41 point.

Foto: Amnesty International

I den lave ende af skalaen gav Amnesty International Renault 27 point, Nissan og Geely (Volvo, Polestar, Lotus m.fl.) 22 point, Hyundai 21 point, Mitsubishi 13 point og BYD den dårligste bedømmelse på kun 11 point.

Amnesty Internationals generalsekretær Agnès Callamard  kalder resultaterne for ”en massiv skuffelse” og tilføjer, at BYD’s resultat ”viser en alvorlig mangel på gennemsigtighed i forhold til menneskerettigheder i deres batteriforsyningskæder”.

Flere af bilproducenterne har kommentereret på undersøgelsens resultater i rapporten, mens andre ikke har ønsket at udtale sig.

I et forsøg på at forbedre gennemsigtigheden med forsyningskæden vil EU lancere et batteripas fra 1. februar 2027, som skal følge med alle elbilbatterier med en kapacitet på over 2 kWh.

Rapporten kommer på et tidspunkt, hvor flere af verdens førende bilmærker aktivt optrapper deres indsats for at fremme gennemsigtighed, sporbarhed og ansvarlighed i deres mineralforsyningskæder.

Se også: Test og anmeldelser af elbilers rækkevidde og opladning

Kobolt: Et mineral med store omkostninger

Den Demokratiske Republik Congo (DRC) producerer omkring 70 procent af verdens kobolt, og de største bilproducenter bruger alle materiale, som mineselskaber har gravet op i det afrikanske land.

Men ifølge kampagnegruppen Rights and Accountability in Development (RAID) har minerne en ødelæggende effekt på tusindvis af voksne og børn samt på miljøet.

”Koboltminedrift har forurenet vandforsyningen. Vi fandt ud af, at forureningen har påvirket kvinders og pigers gynækologiske og reproduktive sundhed, og i nogle tilfælde er forureningen blevet så endemisk, at fiskere og landmænd ikke længere kan tjene til livets ophold,” siger Anneke Van Woudenberg, der er direktør i RAID.

RAID’s forskning har afsløret, at kobolt til elbilbatterier ”i høj grad er baseret på et system med billig arbejdskraft og udnyttelse af tusindvis af congolesiske arbejdere”. Denne påstand bestrides dog af mineselskaberne, som i deres svar på Amnesty Internationals rapport oplyser, at deres processer er ”rene”, ”bæredygtige” og ”fri for menneskerettighedskrænkelser”.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Perspektivering

Det er indiskutabelt, at kobolt er et mineral forbundet med mange udfordringer og problemer. Heldigvis er mineralet også på vej ud til brug i elbiler.

I 2019 indgik kobolt i mere end 9 ud af 10 elbilbatterier – blandt andet i NCM- og NCA-batterier (orange og orange i grafen ovenfor).

Begge batterikemier er dog ved at blive udfaset til fordel for LFP-batterier (blå i grafen ovenfor), som i 2023 udgør 44 procent af alle elbilbatterier. LFP-batterier indeholder kun litium og fosfor og belaster dermed ikke koboltminerne.

Vi anbefaler:
Se priser på de billigste elbiler
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Stem på Årets elbil 2025