Renault overvejer elektrisk minibus – skal udfordre ID. Buzz

Renault overvejer at lave en elektrisk minibus baseret på den nyeste udgave af varebilen Trafic E-Tech electric. Minibussen skal tage kampen op med den populære Volkswagen ID. Buzz.

Renault overvejer elektrisk minibus – skal udfordre ID. Buzz

Ifølge Autocar er det sandsynligt, at Renaults elektriske minibus kan blive bygget på et fundament af varebilen Trafic E-Tech electric, der blev annonceret i februar.

Renault overvejer også at implementere en fleksibel sædeindretning såsom et passagersæde, der kan drejes for nemmere ind- og udstigning – noget der er inspireret af den originale MPV, Espace.

AmpR Medium-platformen, som minibussen menes at bruge, skal danne grundlaget for intet mindre end 35 forskellige varianter af modellerne Trafic, Goelette and Estafette – og en minibus lader altså til at blive en af dem. Andre muligheder, der er i spil, er en autocamper og food truck.

Renault-gruppens øverste chef, Luca de Meo, understreger potentialet for en minibus, men vil endnu ikke bekræfte bilen.

Se også: Se alle elbiler fra Renault

En reel udfordrer til Volkswagen ID. Buzz

En minibus fra Renault vil være en oplagt udvidelse af porteføljen af elbiler, der i dag tæller de to bybiler 5 E-Tech Electric og Megane E-Tech Electric, SUV’en Scenic E-Tech Electric og et par varebiler.

Volkswagen har de seneste år demonstreret, at der er stor efterspørgsel på elektriske minibusser, hvis bare pris, kvalitet og rækkevidde hænger sammen. Minibussen blev sidste år solgt i 3.271 eksemplarer i Danmark, og alene i 1. kvartal 2025 er den solgt i 934 eksemplarer, hvilket peger i retning af et endnu højere salg i 2025. Se flere salgstal på Mobilsidens statistikside.

Kia har også fået øjnene op for interessen og er derfor på vej med ID. Buzz-alternativet PV5. Ligesom Volkswagen ID. Buzz har den et noget vovet design. Vi kender dog endnu ikke en dansk pris.

Også Xpeng prøver lykken med en luksuriøs minibus, X9, som er bekræftet til Danmark. Den får noget længere rækkevidde end Volkswagen ID. Buzz, men til gengæld også en meget højere pris.

En elektrisk minibus fra Renault vil formentlig placere sig som et lidt billigere alternativ til Volkswagen ID. Buzz og med en sammenlignelig rækkevidde omkring 450-500 km alt efter variant.

Ender Renault med at lancere en elektrisk minibus med et attraktivt design, en konkurrencedygtig rækkevidde og en skarp pris, har den franske bilproducent potentiale til at udfordre Volkswagen ID. Buzz. Som det ser ud lige nu, kan Volkswagen i hvert fald det næste stykke tid nyde godt af at være den eneste elektriske minibus på markedet med en god rækkevidde til en lav pris.

Se også: Se alle elektriske minibusser i Danmark

Alternativer til Renaults elektriske minibus

Som nævnt er Renaults primære alternativ Volkswagen ID. Buzz, som får bedømmelsen 76/100 (god). Læs test af Volkswagen ID. Buzz.

Den eneste anden minibus i det prisleje, som en Renault-minibus vil operere i, er Opel Zafira-e Life, men den får en dårlig bedømmelse på kun 53/100 (gennemsnitlig). Et bedre alternativ er Mercedes-Benz EQV, men heller ikke den imponerer med en bedømmelse på 67/100 (over middel).

Vi anbefaler:
Find den bedste forsikring til elbil
De billigste elbiler på vejene i Danmark
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den