Jabra Tour – en god tur (produkttest)
Hvis du søger efter produkter til brug under bilkørselen, mens du taler i mobiltelefon, så er Jabras produkthylder et godt sted at starte med at kigge.
Men som i alle andre produktlineups er der faldgruber, som skal undgås. Et eksempel er Jabra Drive, der leverer en ualmindelige dårlig lydkvalitet. Omvendt er Jabra Freeway fra foråret 2011, stadig en forrygende oplevelse.
Det hidtil nyeste produkt fra efteråret 2012 hedder Jabra Tour. Produktet har de gode egenskaber fra Freeway, men er stadig en tand under på kvaliteten.
Kompakt design
Jabra Tour fylder ikke så meget som Jabra Freeway, men størrelsen på 102 x 83 x 33 mm. taget i betragtning, leverer den en fin brugeroplevelse, om end den på inden måde fra min side, bliver indstillet til en designpris.
De mest nødvendige knapper er let tilgængelige, så det er let at justere lydstyrken, lægge på / besvare opkald, samt udføre stemmekommandoer.
Power-knappen på venstre side bruges kun sjældent, da en bevægelsesføler i Tour automatisk starter enheden op, så snart bildøren låses op. Efter et stykke tid uden bevægelse, lukker Tour selv ned, for at spare på strømmen.
Samtaletiden er normineret til hele 20 timer, hvilket burde være nok for de fleste. Der medfølger i øvrigt en standard lader til bilen i salgspakken, men også andre opladere med micro-USB i enden, kan benyttes.
Stemmekommandoer joo…?
Stemmebetjening er da meget sjovt, og hvis man ellers kan vente på at opkaldsnavnet er færdig med at blive læst op, så kan kommandoen ”answer” besvare telefonen, mens ”ignore” afviser.
Den mest meningsfyldte kommando er dog ”Battery”, der fortæller batteriets aktuelle tilstand, altså hvor lang taletid der er tilbage at tale i.
Stemmekommandoerne tager vi med, fordi de er der. Men det er ikke et salgsargument, der vælter alt rundt.
Rimelig god lydkvalitet
Så snart mobilen er inden for rækkevidde forsøger Jabra Tour at oprette forbindelse, og stemmen der siger ”connected”, kommer ofte overraskende hurtigt, efter man har sat sig ind i bilen.
Det er yderst sjældent modparten i samtalerne jeg har ført i testperioden, har beklaget sig over lydkvaliteten – direkte adspurgt, har mange slet ikke noteret sig, der blev anvendt headset, særligt ikke ved bykørsel, hvor bilstøjen er relativ minimal.
Mikrofonen er temmelig følsom, hvilket betyder der ikke skal tales ret højt, før stemmen går klart igennem.
Den lille 3 watt højtaler giver et godt resultat i bilen, men jeg kunne godt savne noget mere dybde, om end stemmen dog fremgår klar, høj og tydelig.
Konklusion: Bestemt værd at overveje
Jeg er temmelig hysterisk når det kommer til lydkvaliteten i mine mobilsamtaler, trods alt er det stadig en af de vigtigste årsager til at have en mobiltelefon.
Jabra Tour er godkendt, og det valg du skal træffe, hvis ikke du bryder dig om Jabra Freeway. Jeg savner lidt bedre støjreduktion og mere fylde i lyden i bilen. Men jeg vil også gerne understrege, at jeg har nydt at anvende Tour.
Lidt prissøgning på nettet afslører en minimal prisforskel mellem Freeway og Tour. Det billigste sted koster Jabra Tour 475 kroner mens Jabra Freeway nogle steder kan erhverves til cirka 550 kroner. Derfor er anbefalingen fortsat at gå efter topmodellen.
Jabra Tour er en fin gaveidé med stor anvendelsesglæde hver eneste dag til fem ud af seks stjerner.
Læs også:
– Test af Parrot Minikit+
PLUS:
– Overordnet, god lydkvalitet i bilen
– Modtageren i samtalen kan let høre hvad der siges
– Let betjening
MINUS:
– Vinder ikke designpris
– Bedre støjreduktion efter lyses
– Lyden mangler fylde