Sådan påvirker ny persondatalov din mobiltelefon

I maj 2018 træder en ny europæisk persondatalov i kraft. Det kommer også til at påvirke vores mobiltelefoner, og de oplysninger vi har på mobilen

Sådan påvirker ny persondatalov din mobiltelefon

For mange er en ny persondatalov en uoverskuelig størrelse. For hvordan påvirker den egentlig den enkelte dansker, hvis den overhovedet gør?

Faktisk påvirker persondataloven, GDPR, alle europæiske

virksomheder, der håndterer personoplysninger. Det vil sige både offentlige myndigheder, organisationer og virksomheder. Ingen går fri. Det betyder også, at vores teleselskaber nu skal være endnu mere påpasselige med vores personlige oplysninger, og give en mere tryg oplevelse for forbrugerne.

GDPR, eller General Data Protection Regulation, er navnet på den nye europæiske persondatalov.
GDPR skal skærpe virksomheders omgang med vores allermest følsomme oplysninger. Det er rart at vide, hvad man som forbruger kan forvente, at den nye GDPR-lovgivning, betyder for en selv.

Som eksempel, så opretter man sig med personlige data, når man tegner sig for et mobilabonnement hos en teleudbyder der
enten er dansk eller udenlandsk. Alle firmaer der opererer i Europa er nemlig omfattet af lovgivningen.

Her gemmer de så oplysninger, lige fra betalingsoplysninger til oplysninger om bopæl og kundens fulde navn.

Læs også: Mobilsidens læsere: Her er årets mobil 2017

Apple data center
Her ses et af Apple’s store datacentre

Som forbruger, har man qua den skærpede persondatalov for eksempel ret til, at have adgang til disse data. Det har man måske igennem en profil hos sin teleudbyder, hvori man kan rette sine data.

De fleste udbydere af mobilabonnementer har også forskellige former for kundeservice, så man kan ændre i sine oplysninger via telefonen.

Derudover har man ret til at slette sine data. Det kan man gøre ved at annullere
sit abonnement med et givent teleselskab, og derved få slettet sine data.

Måske vigtigst af alt, så har man også ret til, at gøre indsigelse mod behandlingen af ens persondata.
Er man altså utilfreds med hvordan en virksomhed har behandlet sine personfølsomme data, så kan man gøre noget ved det, og sørge for at få det
ændret.

Læs også: Motorola Moto Z2 Force – Topmobil med et twist [TEST]

Vi spreder vores persondata i høj grad, og særligt på de nyeste smartphones, hvor flere og flere muligheder bliver tilgængelige.

Telefonen bliver brugt til at oprette abonnementer, lave medlemskaber og bruger på
diverse sider, i apps og lignende. Her er GDPR vigtig, for jo flere steder man spreder sine data til, jo mere skal man være opmærksom på, at det kan gå galt.