BMW iX1 eDrive20: Dansk pris på billigere basismodel

BMW er nu endelig klar med en dansk pris på iX1 eDrive, der er bilmærkets hidtil billigste elbil. Se pris og specifikationer på BMW iX1 eDrive20.

BMW iX1 eDrive20: Dansk pris på billigere basismodel

Den blev officielt lanceret i september, men er nu endelig tilgængelig i Danmark: Basismodellen af BMW iX1, der er bilmærkets billigste elbil til dato. Vi tager her et kig på dansk pris og specifikationer på BMW iX1 eDrive20.

Se også: Sammenlign, se priser og bestil testkørsel i elbil

BMW iX1 eDrive20 koster i Danmark fra 420.000 kroner

Vi havde egentlig gættet på, at iX1 eDrive20 ville koste fra lige under 400.000 kroner, men den officielle pris er en anelse højere. BMW iX1 eDrive koster nemlig fra 420.000 kroner.

Det er ikke ligefrem en billig elbil, men den er dog BMW billigste endnu. Alternativer til BMW iX1 er blandt andet SUV’er som Xpeng G9, Volvo XC40 Recharge, Audi Q4 e-tron samt crossovere som Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y, Skoda Enyaq, Nissan Ariya, Volkswagen ID.4 og mange flere. Det er altså ikke konkurrence iX1 mangler.

Se også: Se ifs tilbud på elbilforsikring

iX1 eDrive30 bliver dyrere

I samme omgang har BMW sat prisen op på den anden variant af iX1, eDrive30, op. BMW iX1 eDrive30 kostede fra 464.157 kroner, men er nu oppe i 498.000 kroner.

Se også: Rygter om nye elbiler i 2023, 2024 og 2025

Se også: Test, bedømmelse og pris på BMW iX1

Specifikationer på BMW iX1 eDrive 20

Hvad er den store forskel på BMW iX1 eDrive20 og eDrive30? Den store forskel skal man finde i dens ydeevne, hvor eDrive20 har forhjulstræk med en elektrisk motor på 150 kW /204 hk. Til sammenligning har eDrive30 firehjulstræk med  230 kW /313 hk.

iX1 eDrive20 klarer o-100 km/t på 8,6 sekunder og har en tophastighed på 170 km/t.

BMW iX1 eDrive20 har samme batteri på 64,7 kWh batteri, som den dyrere variant også har.

Det betyder, at iX1 eDrive20 har en nogenlunde tilsvarende rækkevidde, og faktisk også længere. BMW oplyser en rækkevidde på 462 kilometer kilometer på en fuldt opladt batteri. Det er 27 kilometer længere end basismodellen af eDrive30.

Den har derfor også den samme opladningshastighed, som de andre varianter. 11 kW AC-opladning og op til 130 kW DC-opladning, som tager 29 minutter fra 10-80 procent.

Se også: De bedste elbiler i Danmark lige nu

Udstyr i BMW iX1 eDrive20

Der er fornuftigt med standardudstyr i BMW iX1 eDrive20, heriblandt BMWs kurvede cockpit med førerskærm og infotainmentskærm, navigationssystemet BMW Maps, 2-zoners klimaanlæg, førerassistentsystemer, parkeringsassistent med bakkamera, adaptive LED-forlygter, el-betjent bagklap og andre digitale tjenester.

Der er dog ikke adaptiv fartpilot i basismodellen – en smule underligt i en bil, der koster fra 420.000 kroner.

Se flere specifikationer på BMW iX1

Vi anbefaler:
Elbiler Bedst i Test
De billigste elbiler i Danmark
Guide til billigste ladeboks for elbiler