Californien vil forbyde salget af nye brændstofbiler

Verdens 5. største økonomi, Californien i USA, udfaser salget af benzin- og dieselbiler frem til 2035 – det kan speede salget af elbiler op i USA.

Californien vil forbyde salget af nye brændstofbiler

Californien er klar med et tiltag, der kan skubbe på salget af elbiler i USA. Staten vil nemlig lige som i EU sætte en fuld stopper for salget af benzin- og dieselbiler i 2035.

Californiens guvernør Gavin Newsom beskriver det som begyndelsen til enden for forbrændingsmotoren og kalder tiltaget for “et af de mest betydningsfulde skridt mod afskaffelse af udstødningsrøret, som vi kender det”.

Det største bilmarked i USA

Det er da også en vigtig nyhed, da Californien er det største bilmarked i USA og normalt vil en lang række af andre stater i USA følge tiltag som disse.

Det forventes, at en tredjedel af de øvrige amerikanske stater vil følge Californiens eksempel og det beskrives som ”enormt” af Margo Oge, ekspert i elektriske køretøjer, som ledede Miljøstyrelsens program for emissioner fra transportsektoren under præsidenterne Bill Clinton, George W. Bush og Barack Obama. Det skriver New York Times.

Se også: Alt du skal vide om elbiler

Sætter delmål for salget af elbiler

Reglen, der er udstedt af California Air Resources Board, vil kræve, at alle nye biler, der sælges i staten inden 2035, skal være fri for drivhusgasemissioner som kuldioxid.

Reglen fastsætter også foreløbige mål og kræver, at 35 procent af de nye personbiler, der sælges inden 2026, skal have nul emissioner. Dette krav stiger til 68 procent i 2030.

Bilproducenterne vil få en bøde på op til 20.000 dollars for hver bil, der ikke lever op til produktionsmålene, lyder det fra de californiske myndigheder.

Se også: Bedømmelse af elbiler på video

Kan blive svært at realisere tiltaget

Formanden for Alliance for Automotive Innovation, som repræsenterer store amerikanske og udenlandske bilproducenter, Gavin Newsom, hælder dog lidt malurt i bægeret.

Han slår fast, at disse krav er direkte forbundet med eksterne faktorer som inflation, opladnings- og brændstofinfrastruktur, forsyningskæder, arbejdskraft, tilgængelighed og prisfastsættelse af kritiske mineraler og den igangværende mangel på halvledere.

Newsom vurderer, at det bliver enormt svært at realisere tiltaget. Andre kritikere peger også på, at priserne på elbiler er meget højere end tilsvarende benzindrevne biler. Samtidig stilles der spørgsmål ved, om elnettene kan håndtere det pres, som omstillingen til elbiler vil lægge.

Se også: Anmeldelse af elbiler

Bilproducenterne positivt indstillede over for forslaget

Flere større bilproducenter er positivt indstillet over for tiltaget. General Motors siger, at de har som mål kun at sælge elbiler inden 2035 og Ford planlægger at investere mere end 50 milliarder dollars i elbiler og batterier inden 2026.

En talsmand for Stellantis, som ejer Chrysler, Fiat, Dodge og andre mærker, vil introducere 25 nye elektriske modeller inden 2030 for at hjælpe med at støtte Californiens mål.

At bilproducenterne generelt er positivt indstillede over dette forslag kommer ikke som en overraskelse for elbilekspert, Daniel Søgaard Hald:

“Den globale befolkning er blevet solgt til tanken om elbiler – og interessen er enorm. Bilproducenterne vil gerne overbevise forbrugerne om, at det handler om bæredygtighed og miljø, men i sidste ende handler det om at sælge biler. Bilproducenterne forsøger ikke at redde planeten og det er vigtigt at huske på, at bilproduktion er en forretning og intet andet. Og når det kommer til elbiler, er fortjenesten meget større end i den traditionelle bilproduktion. Derfor er det ikke så underligt, at de klapper i hænderne over et forslag som dette”.

Daniel Søgaard Hald er dog enig i, at prisen bliver afgørende for, hvordan køberne tager tiltaget til sig. “Ikke alle har råd til at købe en elbil med dagens priser, men det ser ud til, at der kommer billigere elbiler på markedet inden for de næste par år. De billigste elbiler bliver dog nok dyrere end dagens billigste brændstofbiler”.