Hvorfor er det en nyhed, hver gang en elbil bryder i brand?

Nyhedsmedierne elsker at bringe artikler om elbiler, der er brudt i brand. Men det er en ikke-nyhed, så hvorfor ser vi den ene af den slags historier efter den anden?

Hvorfor er det en nyhed, hver gang en elbil bryder i brand?

”Vilde billeder: Elbil i brand i Odense”
”Voldsom elbil-brand var tæt på at opsluge familiehjem på dramatisk eftermiddag”

”Brand i elbil sender brandvæsnet på overarbejde: Slukning tog flere timer”
”Voldsomme billeder: Elbil totalt udbrændt”
”Tesla bliver ædt op af flammer”
”Flammer fik fat i Tesla Model X – brændte videre under vand”
”Elbil bryder i brand efter solouheld”

Dette er eksempler på overskrifter i nyhedsmedier fra det seneste år om elbiler, der er brudt i brand. Men hvorfor skal avisernes forsider plastres til med dramatiske overskrifter og billeder af brændende elbiler, hver gang det går ud over en bil med elmotor og batteri? Og glem ej, at det er vigtigt at pointere, at det er en ”Tesla” og ikke “bare” en elbil.

Se også: De mest populære elbiler i Danmark

Færre brande i elbiler end øvrige biler

Er det, fordi elbiler er mere tilbøjelige til at bryde i brand? Nej, for statistikkerne taler åbenlyst imod den forklaring. Elbiler bryder nemlig sjældnere i brand end benzin- og dieselbiler.

I 2023 udgav Beredskabsstyrelsen et faktaark, der viser, at der er færre brande i elbiler end i konventionelle biler. Antallet af årlige brande i elbiler er svagt opadgående, men det hænger naturligvis sammen med, at antallet af elbiler på vejene stiger markant i disse år. I 2022 var der for eksempel 20 brande i el- og hybridbiler.

I alle år siden 2018 har antallet af brande per 10.000 elbiler og hybridbiler eller været lavere end antallet af brande per 10.000 øvrige biler, viser tallene.

Foto: Beredskabsstyrelsen

Set i forhold til antallet af el- og hybridbiler på vejene sker der i disse år et stort fald i hyppigheden af brande i el- og hybridbiler. Hvor der i 2018 opstod brand i 2,2 ud af 10.000 el- og hybridbiler, var det i 2021 kun 1,5 ud af 10.000. Og igen i 2022 faldt tallet yderligere til 1,1 ud af 10.000 el- og hybridbiler.

I samme periode – fra 2018 til og med 2022 – har der til sammenligning været mellem 2,7 og 5,3 brande i øvrige biler, som altså inkluderer rene benzin- og dieselbiler.

Kigger man i Norge og Sverige, tegner der sig samme billede. Blandt el- og hybridbiler i Norge sker der en brand for 0,5 ud af 10.000 biler, og blandt konventionelle biler er det for hver 3,5 ud af 10.000. Og i Sverige er det 0,4 ud af 10.000 elbiler, mens det er 7,5 ud af 10.000 øvrige biler.

Vi kan dermed ganske sikkert aflive den udbredte myte om, at elbiler er i større risiko for at gå i brand end diesel- og benzinbiler. Men alligevel holder nyhedsmedierne liv i myten ved at fortsætte den slags historier.

Afstemning

Indlæser ... Indlæser ...

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Batterier er sjældent årsag til brand i elbiler

Så hvad er det, der får nyhedsmedierne til at holde liv i myten? Er brande i elbiler en nyhed, fordi de store højvoltsbatterier kan være svære at slukke (de få gange, hvor brandene rent faktisk når ind til batterierne)? Og er strøm og farligt og skræmmende? Det kan da godt være, at nyhedsmedierne antager, at læserne tror dette og derfor bringer nyhederne.

Foto: Beredskabsstyrelsen

Virkeligheden er dog, at brande i elbiler sjældent opstår på grund af batteriteknologien. Ifølge Beredskabsstyrelsens tal er omkring halvdelen af brandene i elbiler i perioden januar 2018 til juni 2023 forårsaget af en ekstern påvirkning såsom brandspredning eller tilsigtet ildpåsættelse. Kun i fire ud af 76 brande har det været registreret, at en elbil var under opladning på brandtidspunktet.

Intet tyder altså på, at elbilteknologien er farlig, så hvorfor er nyhedsmedierne alligevel så tossede med elbiler i brand?

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Nyheder om elbiler skaber debat

Man kunne måske være tilbøjelige til at klantre nyhedsmedierne for at være uvidende, og at det er årsagen til, at vi ser så mange af den slags artikler. Men årsagen er desværre nok mere kedelig, og det er næppe tilfældigt, at vi ser så mange nyheder om brændende elbiler.

I disse år sker en enorm omstilling af bilparken, og salget af elbiler bliver ved med at nå nye højder. Mens mange danskere hilser udviklingen velkommen, foretrækker andre biler med lyd, vibrationer og luftforurening og “aldrig vil røre en radiobil”. Hvis du har tjekket kommentarsporet på blot et par nyheder omhandlende elbiler på det sociale medier, har du formentlig stødt på den heftige debat, der ofte hersker mellem tilhængere af elbiler og tilhængere af benzin- og dieselbiler.

En nyhed om en brændende elbil er er lige det, der skal til for at sætte gang i en “god” debat på Facebook, og det kan det sociale medies algoritmer lide. Det er ikke unormalt, at en banal nyhed om en elbil i brand – som ifølge statistikkerne ikke burde være en nyhed – kan drive et par tusinde kommentarer på store nyhedsmediernes Facebook-sider. Virale Facebook-opslag genererer masser af trafik til nyhedsmediernes hjemmesider, og annoncekroner er lig med overlevelse. Derfor er trafik i de fleste medier i en eller anden grad styrende for, hvilket indhold der bliver bragt.

Så hvorfor er det en nyhed, at en elbil er brudt i brand? Kort sagt fordi det engagerer læserne og driver trafik. Hermed en opfordring til at sprede budskabet om, at nyhederne om brand i elbiler er en ikke-nyhed.

Vi anbefaler:
Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?
De billigste elbiler du kan købe i Danmark