Hyundai vil snart fremvise IONIQ 6 – sådan bliver den

IONIQ 6 bliver Hyundais næste elbil, bygget på en ren elektrisk platform, der snart er klar til fremvisning. Her er alt vi ved om Hyundai IONIQ 6.

Hyundai vil snart fremvise IONIQ 6 – sådan bliver den

I løbet af de næste par måneder vil Hyundai angiveligt være klar til at fremvise deres næste rene elbil, der bygges på en ren elektrisk platform. Her er hvad vi ved om designet, rækkevidden og ydeevnen i Hyundai IONIQ 6.

Læs også: IONIQ 7; stor fuldelektrisk SUV på vej fra Hyundai

En rival til Teslas Model 3

Hyundais første elbil bygget på en ren elektrisk platform, E-GMP, viste sig at blive en enorm succes. IONIQ 5 blev også Årets Bil i Danmark. Og nu gør Hyundai klar til næste model, der bygges på samme platform.

Teslas Model 3 er den mest populære elbil på markedet netop nu, og derfor prøver flere elbilproducenter at lave alternativer til den. Og det kunne tyde på, at Hyundais IONIQ 6 netop vil være det, når den snart præsenteres.

IONIQ 6 vil have et design der er baseret på den flotte Prophecy-konceptbil, men med flere ændringer og forbedringer. I forhold til Prophecy vil IONIQ 6 blive højere, mere rummelig og have aerodynamiske forbedringer. IONIQ 6 er altså en sporty sedan, men med mere plads end Prophecy-konceptbilen.

“IONIQ 6 er i Prophecys ånd. Bilen bliver højere på grund af skateboard-platformen. Og designet maksimerer den indvendige plads. Der er også en masse aerodynamiske forbedringer på bilen. Det (designet) har være klar længe,” sagde SangYup Lee, chef for design hos Hyundai.

IONIQ 6
Hyundai IONIQ 6 vil have design i stil med Prophecy.

Længere rækkevidde og hurtigere

Man kan også forvente, at IONIQ 6 vil byde på længere rækkevidde og hurtigere acceleration. Batteriet vil angiveligt blive på 77,4 kWh, altså identisk til dét i IONIQ 5. I IONIQ 5 gav det en teoretisk rækkevidde på op til 507 kilometer, hvilket med et mere aerodymaniske design i 6’eren forventes at give en længere rækkevidde. Hyundais 800 volt/350 kW-opladning vil også være at finde i IONIQ 6.

Den baghjulstrukne version vil sandsynligvis vil bruge en 226 hestekræfter-motor, mens firehjulstrukne IONIQ 6 enten vil yde 321 hestekræfter eller Hyundais i N-trim matche Kia EV6 GT med 577 hestekræfter. Læs test af Kia EV6 her.

Se også: Seneste nyt om elbiler