Kia Picanto på vej som billig elbil

Kia arbejder på at lancere elektriske efterfølgere til Picanto og Stinger GT. Med de to sidste elbiler er Kias elbilportefølje komplet.

Kia Picanto på vej som billig elbil

Kia er lige på trapperne til at lancere den kompakte SUV, EV3. Dernæst følger en billigere EV2, men vi er stadig et godt stykke fra prislejet på de helt billige benzindrevne hatchbacks såsom Picanto til 149.900 kroner.

Her kommer den kommende Kia EV1 ind i billedet. Det bliver en lille og meget billig elbil, som skal erstatte netop Kia Picanto. I tillæg til en elektrisk Kia Picanto får vi også en elektrisk efterfølger til den sportslige sedan, Stinger. Her kan du forvente mere end 600 hestekræfter.

Se også: Se Kias udvalg af elbiler i Danmark

Kia EV1 bliver en meget billig elbil

Den koreanske bilproducent har varemærkebeskyttelse på alle navne fra EV1 til EV9. Mens Kia har bekræftet, at EV2 kommer i 2026 som en billigere elbil end den nye EV3, har der endnu ikke været noget konkret om en eventuel EV1.

Men nu har Kias direktør Ho-sung Song bekræftet over for Autocar, at en elektrisk bybil, der skal erstatte Picanto på længere sigt, er ”det næste, næste mål” i Kias forsøg på at nedbringe omkostningerne ved elbilteknologien.

Det forlyder, at Kia EV1 vil koste under 20.000 euro eller under 150.000 kroner og vil ikke være mulig før slutningen af dette årti. Indtil da arbejder Kia på at sænke prisen på elbiler i trin á 5.000 euro eller 50.000 kroner. Kia EV3 koster for eksempel fra 269.900 kroner (35.000 euro), og EV2, der kommer i 2026, vil koste omkring 200.000 kroner (30.000 euro).

Med tiden kan prisen på disse modeller falde, efterhånden som batteriteknologien bliver billigere, og så bliver muligheden for en bybil til under 150.000 kroner eller 20.000 euro pludselig realistisk.

Se også: Sammenlign alle elektriske bybiler

Elektrisk Kia Stinger og faststofbatteri på vej

Kias administrerende direktør afslører også, at producenten overvejer at introducere en elektrisk udgave af den sporty sedan/ Stinger .

Kia kan udnytte den alsidige E-GMP-platform, som bruges i elektriske modeller lige fra EV3 til den store 7-personers EV9. Firehjulstræk og 600 hestekræfter i en elektrisk Stinger er altså også muligt med platformen.

Han bekræfter også, at Kia fortsat udvikler på faststofbatterier (solid state-batterier), og at udsigterne for batteriteknologien er bedre end nogen anden teknologi. Kia har dog endnu ikke sat en dato på, hvornår selskabet introducerer sit første faststofbatteri.

Se også: Se kommende elektriske bybiler i 2024, 2025 og 2026

Kia EV1 får skarp konkurrence

Den kommende Kia EV1 vil blive producentens absolut billigste elbil og skal konkurrere mod kommende billige elektriske bybiler som Volkswagen ID.1, Renault Twingo, Hyundai Ioniq 2, MG 2, Nammi Box og BYD Dolphin Mini.

Flere af konkurrenternes billige elbiler ventes, ligesom Kia EV1, først at blive en realitet om mange år, da producenterne forsøger at bringe priserne på særligt højvoltsbatterier ned. Indtil da ser vi små elbiler, der gradist bliver billigere og billigere og dermed tilgængelige for flere danskere.

Kia EV1 kan meget vel blive en af de elbiler, som kan blive et hit hos danskerne – hvis altså prisen bliver tilpas lav.

Vi anbefaler:
Hvad koster Danmarks billigste elbil?
Test og anmeldelser af elektriske bybiler
Disse elbiler er Bedst i Test
if har markedets bedste elbilforsikring