Mazda arbejder på dedikeret elbilplatform og solid state-batterier
Mazda har hidtil haft begrænset succes på markedet for elbiler med en markedsandel i Danmark på beskedne 0,38 procent. Det er en konsekvens af, at den japanske producent hidtil ikke har prioriteret elbiler nær så højt som mange andre etablerede bilproducenter.
Men det ændrer sig snart, for nu skruer Mazda op for sin satsning på elbiler. Det sker med opførelsen af egen batterifabrik i Japan, introduktionen af selskabets egen dedikerede elbilplatform og udviklingen af nye batteriteknologier, herunder solid state-batterier.
Se også: Se alle elbiler fra Mazda
Opfører egen batterifabrik i Japan
Mazda vil opføre en ny fabrik i Japan, som udelukkende skal producere elbilbatterier, der skal anvendes i mærkets første elbil, som er designet på en dedikeret elbilplatform.
Fabrikken kommer til at ligge i Iwakuni City i Yamaguchi-præfekturet i Japan, og Panasonic Energy bliver den primære leverandør af de cylindriske batterimoduler. Når fabrikken er i drift, forventes den at producere nok batteripakker til at opnå en årlig produktionskapacitet på 10 GWh.
Se også: Sammenlign alle elbiler på pris og kvalitet
Første elbil på dedikeret platform i 2027
De cylindriske batterier vil blive brugt i en ny model, der skal bygges på Mazdas første elbilplatform. Mazda har endnu ikke fastsat en dato for lanceringen af elbilen og har ikke afsløret nogen tekniske detaljer.
Tidligere kommentarer fra den administrerende direktør, Masahiro Moro, tyder dog på, at den interne udvikling af elbilplatformen vil være afsluttet i 2027.
Mazda hævder, at den kommende platform vil levere elbiler med ”avanceret design, overlegen komfort og længere rækkevidde”.
Mazda har allerede flere elbiler på markedet, men ingen af dem anvender en dedikeret elbilplatform fra producenten selv. Mazda MX-30, som blev introduceret i 2019, anvender en modificeret SkyActiv-platform brugt til fossilbiler. Den nyligt lancerede Mazda EZ-6 i Kina er bygget på en platform fra kinesiske Changan. Mazdas Arata-elbilkoncept, der ventes at blive lanceret i år, vil heller ikke anvende en egen elbilplatform fra Mazda.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers rækkevidde og ladehastighed
Arbejder på solid state-batteri
Ud over de Panasonic-indkøbte batterimoduler, som skal samles til højvoltsbatteripakker på Mazdas kommende fabrik, retter Mazda også blikket mod fremtidige batteriteknologier.
Mazda udvikler aktuelt lithium-ion-batterier med høj energitæthed, så de kan bruges i både plugin-hybridbiler og rene elbiler inden 2030.
Sidst, men ikke mindst, har Mazdas administrerende direktør afsløret, at selskabet også er ved at opbygge en ”meget avanceret forskningsbase” inden for solid state-batteriteknologi. Læs meget mere om fordele og ulemper ved solid state-batterier.
Se også: Se priser på de billigste elbiler i Danmark
Perspektivering
De største japanske bilproducenter Toyota, Honda, Mazda, Subaru, Mitsubishi, Nissan, Lexus og Suzuki har alle det til fælles, at de ikke har rykket synderligt hurtigt på den stigende interesse for rene elbiler. De har særligt fokuseret på plugin-hybridbiler, som der er større global efterspørgsel på.
At et mærke som Mazda nu investerer i egen batterifabrik, udvikling af en dedikeret elbilplatform og forsker i solid state-batterier, vidner dog om, hvor stort det globale elbilmarked efterhånden har vokset sig.
Vil du læse meget mere om solid state-batterier, gennembrud inden for nye batteriteknologier og andre fremskridt inden for elbilteknologi, kan du finde seneste nyt om elbilteknologi og nye koncepter her.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Disse elbiler er Bedst i Test