Ny og forbedret Dacia Spring kommer ikke til Danmark
Dacia Spring er en elbil, som mange kender til – næppe for dens kvaliteter, men snarere for den utroligt lave pris, der har ligget på omkring 150.000 kroner, indtil den udgik i fjor.
Men nu er Dacia klar med en ny, faceliftet og mere moderne udgave af elbilen, som indtil videre er blevet solgt globalt i 160.000 eksemplarer.
Se også: Se priser og leasingtilbud på elbiler
Nyt design, men stadig samme bil
Meget er ændret udvendigt på den nye Dacia Spring, men der er dog stadig tale om samme, lille bybil som tidligere. Bilen har fået et udtryk, der matcher den nye Dacia Duster, og det vil blandt andet sige en helt ny front med med LED-kørelys og blinklys på kølergrillen.
Bagpå har Spring fået smallere baglygter, og både på kofangeren foran og bagpå er der blevet tilføjet store plastikelementer fyldt med bittesmå huller, der skaber lidt variation i designet.
Længden på 3.701 mm og bredden på 1.519 mm er stort set uændret, men bredden er øget 188 mm til 1.767 mm. Akselafstanden er også uændret: 2.423 mm.
Alt efter udstyrsvariant kan Spring nu fås med enten 15 eller 16 tommer hjul, hvor forgængeren måtte nøjes med 14 tommer.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Forbedret interiør med stor infotainmentskærm
Indvendigt er der også sket en masse i den nye Dacia Spring. Særligt midterkonsollen har fået en større opdatering, og det samlede udtryk er blevet lidt mere råt end i den forrige Spring. Det er dog i bund og grund samme simple og traditionelle opsætning af interiøret som normalt i den nye Dacia Spring.
Den nye Dacia Spring har nu som standard en 7 tommer førerskærm, og der er mulighed for at tilkøbe en 10,1 tommer infotainmentskærm. Her får man otte års gratis navigation med opdaterede kort for Europa. Skærmen understøtter samtidig både trådløs Android Auto og Apple CarPlay.
I basismodellen er man altså fortsat afhængig af en smartphone for at kunne bruge apps i bilen, mens der er flere muligheder for integrerede apps og tjenester i varianten med en selvstændig infotainmentskærm.
Rattet kan som noget nyt også justeres i højden. Generelt lader kvaliteten og indretningen indvendigt til at være forbedret.
Der er også kommet mere opbevaringsplads. Bagagerummet er vokset 6 procent til 308 liter, og når bagsæderne lægges ned, er der plads til 1.004 liter. Dacia fremhæver også, at de 33 liter ekstra opbevaring i handskerum og døre er bedre end standarden i sin klasse.
Samme sløve motorer og lille batteri
Den nye Dacia Spring er blevet lettere og vejer nu under et ton – nærmere bestemt 984 kg. Dermed er det den eneste fuldelektriske elbil, der vejer under et ton.
Den er fortsat udstyret med en lille elmotor, der yder beskedne 33 kW eller 45 hk. Det giver en acceleration fra 0-100 km/t på … hold nu fast: 20 sekunder. Synes du, det er lige i underkanten, kan den igen i den nye model fås med en 48 kW eller 65 hk elmotor, der accelererer fra 0-100 km/t på under 14 sekunder.
Du skal ikke vælge Dacia Spring, hvis du skal på lange motorvejsture, for den kommer kun i én batterivariant: Samme 26,8 kWh batteri ligesom sidst, hvilket rækker til en rækkevidde på mere end 220 km. I praksis skal du dog nok forvente i omegnen af 150-175 km alt efter vejrforhold og kørestil.
Opladning foregår lige så langsomt som accelerationen. Den understøtter 7 kW AC-opladning, hvor en opladning af det lille batteri fra 20 til 100 procent tager knap 4 timer. DC-opladning er begrænset til 30 kW og tager 45 minutter fra 20 til 80 procent.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Ny Dacia Spring kommer ikke til Danmark
Den nye Dacia Spring vil være mulig at bestille i udlandet i løbet af foråret 2024, og den lander på vejene i løbet af sommeren 2024.
Dacia har endnu ikke bekræftet, hvilke lande den bliver tilgængelig i, og hvad den nye Dacia Spring koster.
Synes du, at den nye Dacia Spring virker lovende, må vi skuffe dig. RN Danmark, der importerer Dacia og Renault i Danmark, bekræfter nemlig over for Mobilsiden, at den slet ikke kommer til Danmark.
“Vi kan ikke få Dacia Spring tilstrækkeligt ned i pris, så den er i øjeblikket ikke relevant på det danske marked,” siger Søren Hyltoft, der er Head of Communication & Marketing ved RN Danmark.
I de tre år bilen har været tilgængelig i Danmark, er den blevet solgt i 496 eksemplarer.
Vi anbefaler:
Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?
Her er de billigste elbiler i Danmark