Ny test af elbilers forbrug og rækkevidde – de bedste og dårligste
Hvor langt kører en elbil i virkeligheden sammenlignet med WLTP-rækkevidden oplyst af bilproducenten? Og hvilke elbiler har et lavt forbrug, og hvilke elbiler er en sand strømsluger?
Det har norske NAF undersøgt i sin halvårlige rækkeviddetest. Denne gang deltager 26 nye elbiler på det norske marked i sommertesten, og vi har deltagelse af spændende elbilmodeller som Tesla Model 3 RWD med baghjulstræk, Xpeng G6, Renault Scenic E-Tech Electric, Volkswagen ID.7, BMW i5, BMW i5 Touring, Mini Countryman, Volvo X30, KIA EV9, Peugeot e-308 og Peugeot e-3008.
Nedenfor kan du se resultaterne af den nye test af elbilers forbrug/effektivitet og rækkevidde.
Se også: Se priser og bedømmelser på elbiler til familien
Test af elbilers forbrug/effektivitet
Nedenfor kan du se de 26 deltagende elbilers opgivne forbrug efter WLTP-normen, og hvilket gennemsnitlige forbrug de gennemførte testen med. Du kan også se, hvor meget testresultatet afviger med det opgivne forbrug med.
Tesla Model 3 Long Range med baghjulstræk er den mest effektive elbil – både målt på opgivet forbrug og i rækkeviddetesten. Den har i testen et forbrug på kun 12,7 kWh per 100 km, hvilket er 3,8 procent lavere end det opgivne forbrug. Også Opel Astra Sports Tourer imponerer med en utrolig høj effektivitet og er den elbil, der afviger næstmest i den positive retning i forhold til den opgivne effektivitet.
Peugeot e-308 SW har det tredje laveste forbrug i testen med 14,4 kWh per 100 km.
Ford F-150 Lightning Lariat Launch Edition har det klart højeste forbrug i testen på 25,0 kWh per 100 km, men det kunne have gået værre, for fra fabrikken er forbruget opgivet til 26,6 kWh per 100 km. Porsche Taycan 4 Cross Turismo har også et højt forbrug på 21,8 kWh per 100 km, og det samme gælder for Hyundai Ioniq 5 N (21,5 kWh per 100 km) og Renault Scenic E-Tech 87 kWh (21,3 kWh per 100 km).
Elbil | Opgivet forbrug (WLTP) | Forbrug i test | Afvigelse |
Tesla Model 3 Long Range Baghjulstræk | 13,2 kWh/100 km | 12,7 kWh/100 km | -3,8 % |
Opel Astra Sports Tourer Electric GS | 15,8 kWh/100 km | 13,9 kWh/100 km | -12,0 % |
Peugeot e-308 SW GT | 15,3 kWh/100 km | 14,4 kWh/100 km | -5,9 % |
Tesla Model Y Long Rang RWD | 15,5 kWh/100 km | 14,7 kWh/100 km | -5,2 % |
Hyundai Kona Electric Long Range | 16,6 kWh/100 km | 14,9 kWh/100 km | -10,2 % |
BYD Dolphin Design | 15,9 kWh/100 km | 15,3 kWh/100 km | -3,8 % |
MG4 Electric Extended Range | 16,5 kWh/100 km | 15,7 kWh/100 km | -4,8 % |
Mini Countryman SE All4 | 18,0 kWh/100 km | 15,8 kWh/100 km | -12,2 % |
BYD Seal U Design | 15,2 kWh/100 km | 16,1 kWh/100 km | +5,9 % |
Xpeng G6 AWD Performance | 17,9 kWh/100 km | 16,3 kWh/100 km | -8,9 % |
BMW i5 eDrive40 | 17,4 kWh/100 km | 16,6 kWh/100 km | -4,6 % |
Volkswagen ID.7 GTX Max | 15 kWh/100 km | 16,8 kWh/100 km | +12,0 % |
Peugeot e-3008 | 17,4 kWh/100 km | 17,2 kWh/100 km | -1,1 % |
Smart #3 Brabus | 17,6 kWh/100 km | 18,2 kWh/100 km | +3,8 % |
NIO EL6 100 kWh | 20,6 kWh/100 km | 18,3 kWh/100 km | -11,2 % |
Volvo EX30 Extended Range Ultra | 17,1 kWh/100 km | 18,4 kWh/100 km | +7,6 % |
Kia EV9 RWD | 20,2 kWh/100 km | 18,7 kWh/100 km | -7,4 % |
BMW i5 Touring Fully Charged+ | 18,0 kWh/100 km | 18,5 kWh/100 km | +2,8 % |
Hongqi EH-7 | 16,1 kWh/100 km | 19,5 kWh/100 km | +21,1 % |
NIO ET5 Touring | 19,7 kWh/100 km | 20,1 kWh/100 km | +2,0 % |
Lotus Eletre | 22,5 kWh/100 km | 20,6 kWh/100 km | -8,4 % |
Seres 5 FWD | 17,3 kWh/100 km | 21,0 kWh/100 km | +21,4 % |
Renault Scenic E-Tech 87 kWh | 16,9 kWh/100 km | 21,3 kWh/100 km | +26 % |
Hyundai Ioniq 5 N | 21,2 kWh/100 km | 21,5 kWh/100 km | +1,4 % |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 22,0 kWh/100 km | 21,8 kWh/100 km | -0,9 % |
Ford F-150 Lightning Lariat Launch Edition | 26,6 kWh/100 km | 25,0 kWh/100 km | -6,0 % |
Gennemsnit | 17,9 kWh/100 km | 17,8 kWh/100 km | -0,1 % |
Se også: Test og anmeldelser af elbiler i Danmark
Test af elbilers rækkevidde
Kun én af 26 elbiler kørte længere end den opgivne WLTP-rækkevidde, og det var den nye Mini Countryman. Alle andre kørte kortere end opgivet, og det kan hænge sammen med, at de kørte i regnvejr, og at der i perioder var meget vand på vejbanen, ligesom det blev køligt i bjergene.
Når det er sagt, er det Renault Scenic E-Tech med 87 kWh batteri, der kørte længst i testen. Den tilbagelagde 562,7 km, før den løb tør for strøm. På papiret skulle den kunne køre 600 km og afveg således med 10 procent.
Hongqi EH-7 kørte også langt (540,1 km), men fælles for både Renaulten og Hongqi EH-7 er, at de kan takke deres store batterier for den lange rækkevidde, for som man kan se i tabellen ovenfor, har de ikke særlig høj effektivitet. De er med andre ord dyrere at køre i end en elbil som Tesla Model 3 Long Range Baghjulstræk, som godt nok ikke kørte længst (“kun” 461,0 km), men til gengæld har et utroligt lavt forbrug.
Elbil | Opgivet rækkevidde (WLTP) | Rækkevidde i test | Afvigelse |
Mini Countryman SE All4 | 411 km | 428,1 km | +4,2 % |
BYD Seal U Design | 500 km | 499,0 km | -0,2 % |
Xpeng G6 AWD Performance | 550 km | 530,7 km | -3,5 % |
Kia EV9 RWD | 563 km | 529,1 km | -6,0 % |
NIO EL6 100 kWh | 525 km | 492,1 km | -6,3 % |
Lotus Eletre | 570 km | 530,4 km | -6,9 % |
BMW i5 eDrive40 | 544 km | 504,4 km | -7,3 % |
Ford F-150 Lightning Lariat Launch Edition | 429 km | 392,0 km | -8,6 % |
Renault Scenic E-Tech 87 kWh | 622 km | 562,7 km | -9,5 % |
Hongqi EH-7 | 600 km | 540,1 km | -10,0 % |
Tesla Model 3 Long Range Baghjulstræk | 513 km | 461,0 km | -10,1 % |
Hyundai Kona Electric Long Range | 473 km | 425,0 km | -10,1 % |
BYD Dolphin Design | 427 km | 383,5 km | -10,2 % |
Opel Astra Sports Tourer Electric GS | 406 km | 363,0 km | -10,6 % |
BMW i5 Touring Fully Charged+ | 519 km | 453,0 km | −12,6 % |
MG4 Electric Extended Range | 520 km | 461,5 km | -11,3 % |
Tesla Model Y Long Rang RWD | 600 km | 528,0 km | -12,0 % |
Peugeot e-3008 | 510 km | 448,0 km | -12,2 % |
Smart #3 Brabus | 415 km | 364,2 km | -12,2 % |
Peugeot e-308 SW GT | 405 km | 348,0 km | -14,1 % |
Hyundai Ioniq 5 N | 448 km | 379,1 km | -15,4 % |
NIO ET5 Touring | 548 km | 447,0 km | -18,4 % |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 578 km | 463,0 km | -19,9 % |
Volvo EX30 Extended Range Ultra | 472 km | 375,6 km | -20,4 % |
Volkswagen ID.7 GTX Max | 582 km | 450,0 km | -22,7 % |
Seres 5 FWD | 483 km | 366,9 km | -24,0 % |
Gennemsnit | 508 km | 451,0 km | -11,0 % |
Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Forbrug er mindst lige så vigtigt som rækkevidden
Når du kigger efter ny elbil, bør du kigge efter forbruget. Det er, som i en benzin- eller dieselbil, et udtryk for, hvor dyr eller billig bilen er at køre i sammenlignet med andre biler. Hvis forskellen på rækkevidden er minimal, men der til gengæld er stor forskel på forbruget, vil det lavere forbrug i bil A have langt større betydning for dig (og din pengepung) frem for den lille betydning, som rækkevidden har.
De fleste danskere udnytter sjældent elbilers fulde rækkevidde, og en rækkevidde på 450-500 km i stedet for 600+ vil derfor ofte ikke have den store betydning i dagligdagen. Men som vi tidligere har belyst, er der flere tusinde kroner at spare om året ved at vælge en elbil med et lavt forbrug.
Hvis man ikke har mulighed for at lade sin elbil hjemme, vil rækkevidden retfærdigvis have mere betydning, så man kan køre længere mellem en opladning. Her bør man dog være særlig opmærksom på ladehastighed og ladetid – noget som norske NAF tester i dag, og som vi også bringer resultatet af.
Vi har lavet et komplet overblik, så du kan sammenligne ladehastighed og rækkevidde på alle elbiler i Danmark.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
Se hvilke elbiler der er de billigste i Danmark
Markedets bedste forsikring af elbiler får du hos if