Opladning af elbil er for dyrt og forvirrende – se de 7 anbefalinger

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er opladning af elbiler i dag både for dyrt og uigennemskueligt. Her er deres syv anbefalinger, der skal løse udfordringerne.

Opladning af elbil er for dyrt og forvirrende – se de 7 anbefalinger

At få det fulde overblik over lademarkedet for elbiler er for kompliceret en sag, kunne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tidligere på året slå fast. Nu er de klar med syv anbefalinger, der skal gøre det nemmere for forbrugerne at vælge de bedste og billigste ladeløsninger.

Se også: Se priser og bedømmelser på elbiler, herunder SUV’er og crossovere

Opladning af elbil skal være enkelt og billigere

Danskerne køber elbiler som aldrig før. Men hvis endnu flere skal skifte brændstofbilen ud med en elbil, skal lademarkedet reguleres yderligere. Tidligere på året slog en lækket rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fast, at opladning af elbiler er for dyrt, besværligt og uigennemskueligt.

Her var et af de store kritikpunkter, at alt for mange betaler for meget for opladning af elbil hjemme. Dette skyldes blandt andet uigennemsigtige aftaler og priser hos ladeudbyderne.

“Forbrugerne har svært ved at navigere i markedet, blandt andet fordi pris- og abonnementsstrukturer er svære at gennemskue. De skal for eksempel kende til refusion, serviceaftale, ladebrikker, apps, abonnementer og elpriser – samt kørselsbehov – før de kan træffe det bedste valg. Når de oplader ude, kan det tilmed være dyrt og besværligt at veksle mellem forskellige leverandører,” skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

“Markedet for opladning af elbiler er rigtig svært at navigere i, når man er forbruger. Vores analyser viser, at det danske marked adskiller sig væsentligt fra det, vi ser i sammenlignelige lande, blandt andet som følge af den måde, vi har indrettet reguleringen på. Det skader konkurrencen og medfører, at det er dyrere at oplade en elbil, end det behøver at være,” siger Christian Schultz, der er formand for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Se også: Test og anmeldelser af elbilers design, byggekvalitet og komfort

Syv anbefalinger til lademarkedet i Danmark

Den nye analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kigger nærmere på, hvad der skal til for at opnå et mere gennemskueligt og enkelt lademarked.

I analysen fremlægger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen syv anbefalinger, der skal gøre det nemmere for forbrugerne at vælge de bedste og billigste løsninger, samtidig med at konkurrencen på det danske marked for opladning styrkes:

  1. Den nuværende refusionsordning for opladning ved hjemmet skal afskaffes.
  2. Mulighederne for at sammenligne priser på hjemmeopladningsaftaler skal forbedres.
  3. Forbrugerne skal have bedre mulighed for at kunne beholde deres ladeboks, når de skifter udbyder af serviceaftaler og andre ydelser tilknyttet ladeboksen.
  4. Der skal indføres et forbud mod bundling af ydelser på hjemme- og udeopladning i en periode på op til fem år.
  5. Betaling på normalladere skal være lige så nemt som at anvende et betalingskort.
  6. Der skal som udgangspunkt være ladestandere fra mindst to udbydere i hvert lokalområde.
  7. Mindst to ladeoperatører skal tilbydes mulighed for at opsætte ladestandere på samme rasteplads langs motorvejene.

Se også: Hvilke elbiler er bedst i test?

Vi anbefaler:
Fremtidige elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026

De billigste elbiler på vejene
Den bedste elbilforsikring