Stellantis og Leapmotors strategiske samarbejde får grønt lys
Et foreslået joint venture, der vil gøre det muligt for verdens fjerde største bilproducent Stellantis at bygge og sælge Leapmotors elektriske køretøjer uden for Kina har modtaget godkendelse fra de kinesiske myndigheder. Det erfarer to kilder, der er bekendt med sagen.
Leapmotor er en relativt ny elbilproducent, der blev grundlagt i Kina i 2025. Producenten har udviklet en håndfuld elbiler til det kinesiske marked og en egenudviklet AI-chip til sine biler. I 2023 solgte Leapmotor 144.155 elbiler.
Den kinesiske myndighed National Development and Reform Commission (NDRC) har givet sin godkendelse til samarbejdet. Dermed kan et kæmpestort samarbejde være på vej, selv om den endelige aftale stadig afventer lovgivningsmæssig godkendelse på andre markeder.
Se også: Priser og leasingtilbud på elbiler
Stellantis kan bygge elbiler med Leapmotors teknologi
Stellantis købte i 2023 en andel på 21 procent i Leapmotor for igennem den kinesiske bilproducent at få mulighed for at komme ind på det kinesiske marked. Det forstår man godt, for Kina betragtes som verdens største bilmarked, så der er et enormt indtjeningspotentiale for bilproducenter, der får foden indenfor.
Aftalen vil give Stellantis eneret på at bygge, eksportere og sælge Leapmotor-produkter uden for Kina. Stellantis vil være den første vestlige bilproducent, der får en sådan mulighed.
Stellantis kommer til at eje 51 procent af det fælles forretningseventyr. Stellantis’ direktør, Carlos Tavares, har udtalt, at Stellantis nu vil kunne bygge elbiler med Leapmotor-teknologi både i Europa, Nordamerika eller andre markeder. Her skal de konkurrere med de kinesiske elbilproducenter, som lige nu storsælger i hele verden.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers design og kvalitet
EU vil toldregistrere import af kinesiske elbiler
Samarbejdet kommer midt i en periode med stigende handelsspændinger mellem Kina og EU. EU mener, at den kinesiske stat muligvis giver kinesiske elbilproducenter skjult statsstøtte, hvilket giver en uretfærdig konkurrencefordel i forhold til andre elbilproducenter.
EU-Kommissionen lancerede allerede i september 2023 en undersøgelse af mulig kinesisk statsstøtte. Ifølge Reuters har EU desuden meddelt, at man allerede nu begynder at toldregistrere importen af kinesiske elbiler.
Hvis EU’s undersøgelse konkluderer, at Kina har ydet konkurrenceforvridende statsstøtte, kan de importerede biler dermed blive ramt af told med tilbagevirkende kraft.
Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Se alle kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Her er de billigste elbiler i Danmark
Se de bedste priser på forsikring til elbiler
Find den bedste ladeløsning til din elbil