SUV’en eVitara er Suzukis første elbil

Suzuki eVitara er en lille SUV og er den første elbil fra Suzuki. Se pris i Danmark og alternativer til den nye Suzuki eVitara.

SUV’en eVitara er Suzukis første elbil

Suzuki har endelig løftet sløret for sin første elbil, eVitara. Dermed er japanerne en af de sidste store bilproducenter, der går ind på elbilmarkedet.

Den nye Suzuki eVitara er baseret på eVX-konceptbilen fra 2023, og kendere af Suzukis biler vil genkende navnet. Vitara er nemlig en velkendt bilmodel i Europa, og det forsøger japanerne at lukrere på.

Suzuki eVitara er 4.275 mm lang, 1.800 mm bred og 1.636 mm høj og dermed lidt større end den gamle Vitara. Akselafstanden er på 2.700 mm, og dermed er den en konkurrent til elbiler som Kia EV3, Hyundai Kona Electric, Ford Explorer og Skoda Elroq.

Se også: Specifikationer, billeder og pris på Suzuki eVitara

Låner LFP-batterier fra BYD

Suzuki eVitara er bygget på en helt ny Heartect-e-platform, der er dedikeret til rene elbiler. Platformen er ifølge Suzuki designet til at maksimere den indvendige plads og skulle tilbyde mere plads end konkurrenterne.

Suzuki eVitara kommer til Europa med LFP-batterier fra BYD i to relativt små størrelser: 49 kWh og 61 kWh. Vi forventer en rækkevidde på omkring 300 km med det lille batteri og 400 km med det store batteri. DC-opladning sker med en ladeeffekt på op til 150 kW. Dertil er der 11 kW AC-opladning.

Den nye SUV har en frontmonteret elmotor, der yder 106 kW (142 hk) på modellen med det lille batteri og 128 kW (172 hk) med det store batteri. Begge udgaver har det samme drejningsmoment på 189 Nm.

eVitara kan også fås med firehjulstræk, men kun med 61 kWh-batteriet. Takket være en ekstra motor med 48 kW (64 hk) på bagakslen yder den i alt 135 kW (181 hk). Dette øger også drejningsmomentet til 300 Nm. SUV’en er i stand til at trække maksimalt 750 kg, hvilket er relativt lidt.

Den firehjulstrukne udgave er udstyret med Allgrip-e – et system, der styrer de to motorer uafhængigt af hinanden til offroad-brug og giver mulighed for ”præcis kontrol”. Trail Mode, der dybest set er et trick med begrænset spærredifferentiale – kan aktiveres, hvilket giver bedre respons.

Se også: Sammenlign SUV’er med hinanden

Kabine med helt nyt udtryk

Suzuki eVitara har fået en helt ny kabine, som ikke ligner noget set tidligere i en Suzuki.

Her er et instrumentbræt og dørpaneler med brunt indtræk, som udgør en tydelig kontrast til de øvrige mørke elementer i kabinen. Der sidder to skærme på henholdsvis 10 og 10,25 tommer, og der er fysiske knapper til betjening af klimaanlæg og øvrige ofte anvendte funktioner.

Bagagerummet er dog relativt lille med en kapacitet på 306 liter. Til gengæld kan bagsædet skubbes frem.

Se også: Stem på din favorit til Årets elbil 2025

Suzuki eVitara: Dansk pris

Suzuki har endnu ikke afsløret, hvad prisen på den nye Suzuki eVitara bliver, men ligesom den hidtidige Vitara ventes den at blive positioneret som et billigt alternativ i segmentet af mindre SUV’er.

Vi forventer, at Suzuki eVitara kommer til at koste under 250.000 kr.

Suzuki eVitara kommer til Europa i løbet af sommeren 2025.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Alternativer til Suzuki eVitara

Ud fra pris og størrelse er nogle af de nærmeste konkurrenter til Suzuki eVitara elbiler som BYD Atto 3, Kia Niro EV, Volvo EX30, Skoda Elroq, Hyundai Kona Electric og Ford Explorer.

Skoda Elroq er billigst med en pris fra 249.995 kr. og er også lidt større og har længere rækkevidde. Kia EV3 er også større, men har lidt kortere akselafstand, men eVitara bliver formentlig billigere.

Prisen på eVitara bliver altså attraktiv, men om specifikationerne kan matche prisen, bliver tvivlsomt.

I løbet af 1. halvdel af 2025 vil Toyota også afsløre en elektrisk SUV, som er baseret på samme platform som Suzuki eVitara. Denne vil også blive en direkte konkurrent til Suzuki eVitara.

Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er bedst i test?
Se hvilke elbiler der er billigst
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Den billigste ladeløsning for elbiler