10 grunde til ikke at købe en Tesla
Inden for elbiler er Tesla, hvad iPhone er inden for smartphones. De fleste kender Tesla og deres elbiler, og mange vælger dem måske endda Tesla, udelukkende fordi mærkets elbiler er de mest solgte.
Men der er god grund til at stoppe op og sætte sig ind i, hvad man får med en Tesla – og hvad man ikke får.
Vi kigger her nærmere 10 gode grunde til, hvorfor du ikke skal købe en Tesla.
Se også: 10 gode grunde til at købe en Tesla
Ulemper og problemer med Tesla
Selv om man får meget elbil for pengene hos Tesla, er det ikke ensbetydende med, at mærket ikke er ramt af problemer, ulemper og andre udfordringer.
Mobilsidens to motorjournalister Daniel Søgaard Hald og Lasse Olsen har testet de fleste elbiler på det danske marked, herunder flere Tesla-modeller. Elbilerne testes i en hel uge, hvor de grundigt bliver gennemgået med lys og lygte. På den måde finder vi frem til begrænsninger, mangler og irritationsmomenter, der naturligt opstår, når man lever med en bestemt bil. Det hele ender ud i en stor og grundig test af hver elbil, hvor vi bedømmer dem efter 10 kvalitetsparametre.
På baggrund af vores oplevelser og erfaringer kan du herunder se 10 grunde til ikke at købe en Tesla.
Se også: Test af elbiler
1. Du er betatester
Tesla-ejere føler sig ofte som betatestere af ny software. Der kommer tit softwareopdateringer til Tesla, hvilket på sin vis er positivt, men der er desværre også tit fejl i dem.
Mange ejere har oplevet problemer med musikstreaming via Spotify og Apple Music, hvor deres apps fryser. Næste opdatering kan introducere andre fejl, som man bliver nødt til at leve med, indtil Tesla fikser dem.
2. Ingen Apple CarPlay og Android Auto
Nogle af ovenstående problemer kunne man undgå, hvis Tesla understøttede Apples og Googles softwareplatforme til biler, Apple CarPlay og Android Auto. Manglen på disse regnes for mange som et af de største mangler ved Teslas biler.
Med Android Auto eller Apple CarPlay får man en sømløs integration mellem bil og smartphone med en velkendt brugerflade og adgang til alle de apps, som man bruger og foretrækker på sin telefon.
3. Alt foregår på skærmen
Elbiler fra Tesla ser indbydende ud med deres stilrene og minimalistiske interiør uden genvejsknapper. Det har dog den ulempe, at den store infotainmentskærm eller den digitale assistent skal bruges til styring af alt i bilen.
Indstilling af spejle, rat samt styring af klima og andre basale funktioner skal man trykke rundt på skærmen for at styre – og det er ikke altid optimalt. Det kan desuden være farligt at bruge skærmen under kørsel.
4. Pludselige prisfald øger værditabet
Tesla har de seneste år været garanti for enorme prisnedsættelser, som kommer ud af den blå luft. Det er glædeligt for dem, der kan spare mange penge. Men store prisnedsættelser på mere end xx kr. er set flere gange, og som køber af en Tesla ved man aldrig, hvornår næste store kæmpeprisfald kommer.
De store prisfald betyder endnu større værditab, end man i forvejen kan forvente – og dermed må man forvente, at en selv få år gammel Tesla har tabt rigtigt meget af sin værdi. Derfor bør man kraftigt overveje privatleasing.
5. Upålidelige automatiske vinduesviskere og lys
Adskillige softwareopdateringer har været rullet ud, men der er fortsat problemer med automatisk fjernlys og automatisk indstilling af vinduesviskere på Teslas elbiler.
Har en Tesla blinket af dig, eller er har du set vinduesviskerne gå i turbofart på en solskinsdag? Så er det noget, som mange Tesla-ejere kender alt for godt.
Tesla har endnu ikke kunnet få deres automatiske vinduesviskere og lys til at fungere optimalt.
6. Skuffende bygge- og materialekvalitet
Det her er nok den mest kendte, når det handler om problemer med biler fra Tesla. Man finder utallige forumopslag og artikler, der handler om samlekvaliteten på elbiler fra Tesla. Det gælder både den billigste og topmodellen Tesla Model S Plaid.
Godt nok afspejler de lavere priser på Model 3 og Model Y langt bedre den skuffende byggekvalitet i bilerne end tidligere, men der er stadig alt for mange fejl i samlingerne og plamager på tekstiler.
Kvaliteten af materialerne matcher kort sagt stadig ikke prisen. Derfor advares der tit om, at skal man være ekstra opmærksom på disse fejl, når man skal hente en ny Tesla fra forhandleren.
7. Fantomopbremsninger
Fantomopbremsninger er ikke noget nyt, når det kommer til elbiler fra Tesla.
Efter at Tesla har skiftet radarer ud med kameraer (for at spare på omkostningerne) er der rapporteret om langt flere fantomopbremsninger. Og det er altså ikke noget, der øger trygheden til bilen – specielt når man ofte har hele familien med.
8. Intet førerdisplay eller head-up display
Man bruger den store infotainmentskærm til alt i Teslas elbiler, uanset om det er sedanerne Model 3 og Model S eller SUV’erne Model Y og Model X. Det betyder også, at man bruger skærmen i midten som erstatning for en førerskærm.
Du får altså ikke den velkendte førerskærm foran dig, der viser hastighed, batteristatus, blinklys og meget andet, som man kender fra andre biler.
Der er heller ikke mulighed for et head-up display, der ville gøre det lettere at undvære førerskærmen.
9. Dyrere at forsikre
Godt nok er prisen på Teslas elbiler faldet meget, men det er vigtigt at vide, at forsikring af en Tesla ofte er meget dyrere end elbiler fra andre mærker.
Det handler om hestekræfter, køreadfærd, alder og meget andet, når der skal fastsættes en pris på forsikring. Det korte af det lange er, at forsikring af en Tesla kan være rigtig dyrt – særligt hvis du vælger Long Range- eller Performance-varianterne, som begge har mange hestekræfter.
10. Du støtter Elon Musk
Tesla har længe været defineret af sin administrerende direktør Elon Musk, som skaber den ene overskrift efter den anden. Hans bedrifter gennem årene er mange, men hans støtte til Donald Trump og mange kontroversielle ytringer på sit sociale medie X har fået Teslas omdømme til at styrtdykke.
Som resultat har mange Tesla-ejere taget afstand fra Elon Musk ved at sætte klistermærker bag på deres biler, så omverdenen kan se, at de ikke støtter Elon Musk. Flere har sågar solgt deres Tesla af samme årsag.
At købe en Tesla er så småt ved at blive synonym med at støtte Elon Musk, og det skal man overveje, om man er interesseret i, inden man trykker på “køb”-knappen.
Se også: Sammenlign specifikationer på elbiler
Der er også fordele ved en Tesla
Der er altså mange gode grunde til at lade være med at købe en elbil fra Tesla og i stedet vælge en af de mange andre gode alternativer til Tesla.
Det betyder naturligvis ikke, at alle skal undgå at købe elbiler fra Tesla, men blot at der er ulemper og problemer.
Der er på den anden side også mange fordele ved elbiler fra Tesla. Se 10 gode grunde til at vælge Tesla.
Vi anbefaler:
Få billigste forsikring af elbil hos If
Disse elbiler er Bedst i Test
Se priser på de billigste elbiler
Se kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026