Sammenlign Mazda 6e og Tesla Model 3: Hvilken elbil er bedst?
Er du også fristet af den flotte Mazda 6e, forstår vi dig godt. Hvis du overvejer en Mazda 6e, er det meget sandsynligt, at du også kigger på en Tesla Model 3.
I denne guide sammenligner vi de to biler ti forskellige kvalitetsparametre.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Sammenligning: Mazda 6e vs. Tesla Model 3
Den nye Mazda 6e får rosende ord for dens design, og ligner alt i alt en meget lovende elbil. Den udfordrer Tesla Model 3, som er Danmarks mest solgte elbil af typen sedan.
Men er Tesla Model 3 eller Mazda 6e den bedste elbil? Vi tager her et nærmere kig på dem.
Tesla Model 3 eller Mazda 6e er begge sedaner (faktisk er Mazda’en en liftback og Tesla’en en fastback), der byder på fem siddepladser, rummelig kabine, masser af udstyr og gode specifikationer. Som sedaner byder de på de styrker, som denne biltype har, blandt andet gode køreegenskaber og lang rækkevidde.
Dertil er prisen på dem meget attraktiv, da begge modeller koster fra cirka 300.000 kr.
Vi sammenligner de to elbiler på kvalitet, infotainment, ydeevne, rækkevidde, opladning, komfort, plads, udstyr, garanti og ikke mindst pris.
Nederst i artiklen kan du også se sammenligning på alle specifikationer på Mazda 6e og Tesla Model 3.
Se også: Disse elbiler gør det bedst i test
Design og byggekvalitet
Design er en smagssag, men her på redaktionen er vi meget enige om, at Mazda 6e er en pænere bil end Tesla Model 3. Vi vil faktisk gå så langt som at sige, at Mazda’en er en af de flotteste elbiler i Danmark hidtil.
Indvendigt i de to biler er der store designforskelle. Mazda er i designet og materialerne mere klassisk, mens Tesla’en ser mere moderne ud. Begge er dog meget minimalistiske i deres interiør, hvor de fysiske genvejsknapper er sparet væk.
Mazda’en giver dog et indtryk af, at være bedre bygget og i materialer i en højere kvalitet. Her finder man materialer som kunstlæder og nappa-læder i interiøret og sæder i et ruskindslignende stof i forskellige farver.
Tesla’en byder derimod på en lidt kedelig kombination af plast og stof. Kvaliteten i Model 3 er dog udmærket og ligeså byggekvaliteten – men den slår ikke Mazda 6e.
Det skal dog lige nævnes, at begge biler er bygget i Kina og eksporteret til Europa. Mazda 6e er baseret på den kinesiske Deepal SL03.
Vinder: Mazda 6e
Se også: Test, bedømmelse og pris på Mazda 6e
Se også: Test, bedømmelse og pris på den nye Tesla Model 3 (2023)
Infotainment og software
Både Mazda 6e og Tesla Model 3 er udstyret med nogle enorme infotainmentskærm. På 6e er skærmen på 14,6” og på Model 3 er den 15″.
De store skærme er der fordi, at der satses ekstremt meget på software i begge biler. Begge cockpits byder på meget få genvejsknapper, hvor funktioner i stedet er indbygget i softwaren.
Softwaren i Mazda 6e er ikke Mazdas egen. Softwaren er i bund og grund den samme som i biler fra kinesiske Deepal, men med et grafisk redesign. Alt i alt virker infotainmentsystemet som en stor forbedring i forhold til Mazdas tidligere. Det er hurtigt, brugervenligt, byder på mange funktioner og tilbyder trådløst Apple CarPlay og Android Auto og OTA-opdateringer.
Infotainmentsystemet i Telsa’en behøver ikke den store introduktion. Tesla sætter barren for infotainmentsystemer og opkobling, men tilbyder derimod ikke Apple CarPlay og Android Auto.
I forhold til Model 3 byder Mazda 6e på både en digital førerskærm og et stort Head-up-display, hvilket vi ser som en stor fordel.
Vi har dog ikke selv haft mulighed for at teste infotainmentsystemet i Mazda 6e – derfor er der indtil videre uafgjort i denne kategori.
Vinder: Uafgjort
Se også: Udvalget af elektriske sedaner i Danmark
Ydeevne
Er Tesla Model 3 eller Mazda 6e hurtigst fra 0-100 km/t? Der er ingen tvivl om, at amerikaneren her banker japaneren.
Tesla Model 3 har i basismodellen 208 kW (283 hk). Den klarer 0-100 km/t på 6,1 sekunder og har en tophastighed på 201 km/t.
Til sammenligning har basismodellen af Mazda 6e en ydeevn på 190 kW (258 hk). Den tager 7,6 sekunder om at nå 100 km/t og tophastigheden er på 175 km/t.
Og så er der jo også lige Model 3 Performance med hele 338 kW (460 hk), som Mazda’en ikke har lyst til at måle sig med.
Vinder: Tesla Model 3
Rækkevidde og opladning
Tesla Model 3 byder på både længere rækkevidde og større effektivitet, men Mazda’en oplader et minut hurtigere ved en lynlader.
Model 3 har i varianten Long Range baghjulstræk en imponerende rækkevidde på 702 km og et energiforbrug på ned til 13,2 kWh/100 km. Opladning fra 10-80 % tager cirka 25 minutter.
Til sammenligning har Mazda 6e Long Range en rækkevidde på op til 552 km – dog har denne variant et stor ulempe. Den tager nemlig hele 47 minutter om at lade fra 10-80 %, hvor basismodellen – med en rækkevidde på 479 km – klarer opgaven på 24 minutter.
Mazda oplyser et forbrug på 16,5-16,6 kWh/100 km, hvilket er betydeligt højere end i Model 3.
Vinder: Tesla Model 3
Se også: Find bedste og billigste ladeboks til hjemmet
Komfort og plads
Både Tesla Model 3 og Mazda 6e er komfortable og rummelige biler, der har god plads til en familie.
Men der er mere plads i kabinen i Mazda’en, hvilket vil kunne mærkes specielt på bagsæderne. Mazda’en har en større trækevne (1.500 mod 1.000 kg).
Begge har masser af udstyr, som øger komforten, heriblandt varme og ventilation i forsæderne, men dertil har Model 3 også varme og ventilation i de to yderste bagsæder.
Begge har komfortable og meget praktisk indrettede kabiner med masser af opbevaringsrum.
Bagagerummet i Mazda 6e er på 466 liter, som suppleres af et frunk på velvoksne 72 liter. På grund af liftback-designet er åbningen til bagagerummet større end på Model 3, og det gør det lettere at udnytte pladsen.
Model 3 594 liter til rådighed i bagagerummet og et frunk på 88 liter. Det skal dog siges, at Tesla overdriver den oplyste plads i deres bagagerum, så forskellen er nok ikke så stor.
Ønsker du mest mulig kabineplads, bør du vælge Mazda 6e frem for Tesla Model 3.
Vinder: Mazda 6e
Udstyr
Både Tesla Model 3 og Mazda 6e kommer med al udstyret som standard – og det er nogle imponerende udstyrslister de begge har.
Her er der panoramaglastag, 2-zonet klimaanlæg, lydanlæg i høj kvalitet med mange højtalere, varme i sæder, ventilation i sæder, touchskærm til bagsædepassagere, elektrisk bagklap, trådløs opladning af mobil og meget mere.
Der er enkelte forskelle i udstyret, men også forskellige holdninger fra folk om, hvad der er must-have og nice to have. Derfor er de her uafgjort.
Vinder: Uafgjort
Garanti
Mazda har en nyvognsgaranti på 3 år eller 100.000 km, alt efter hvad der kommer først. På højvoltsbatteriet har Mazda en garanti på 8 år eller 160.000 km, alt efter hvad der kommer først.
Til sammenligning får man på Tesla Model 3 en nyvognsgaranti på 4 år eller 80.000 km, alt efter hvad der kommer først. På højvoltsbatteriet har Tesla en batterigaranti på 8 år eller mellem 160.000 og 240.000 km afhængigt af model, alt efter hvad der kommer først.
Det gennemsnitlige kørselforbrug er i Danmark 15.000 km per år, hvorved de fleste vil få mere ud af garantien på Model 3. For dem der kører meget, er garantien på Mazda 6e dog at foretrække.
Vinder: Tesla Model 3
Se også: De 5 bedste elbiler til familien
Pris
Både Mazda 6e og Tesla Model 3 har en vejledende pris fra 299.990 kr.
Mazda’en kommer i to varianter, hvor den dyrere (+15.000 kr.) har længere rækkevidde og lidt ekstra i udstyrspakken, som et elektrisk gardin til panoramaglastaget.
Tesla Model 3 derimod findes i hele fire varianter, hvor der er forskel på rækkevidde, ydeevne og udstyr. Her er Long Range-udgaven dyrere end Mazda’en, men den har også betydeligt længere rækkevidde.
I basismodellen af Tesla Model 3 får man lidt længere rækkevidde og højere ydevne end i Mazda 6e. Derfor løber Model 3 med en meget snæver sejr her.
Vinder: Tesla Model 3
Konklusion
Mazda 6e og Tesla Model 3 er to stærke bud på elbiler af typen sedan med hver deres forcer.
Mazda’en imponerer med sit flotte design, høje byggekvalitet, rummelige kabine og klassens måske bedste komfort.
Tesla’en løber med flest sejre. Den svarer Mazda 6e igen med overlegne præstationer, længere rækkevidde og markedets bedste infotainmentsystem.
Det er en stor fordel for Mazda 6e, at den, modsat Model 3, har førerskærm, head-up display og understøtter trådløs Android Auto og Apple CarPlay.
Begge biler har meget at byde på og inkluderer masser af udstyr, men valget afhænger i sidste ende af, om i vægter design, komfort og materialer eller ydeevne, effektivitet og software højest.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Sammenlig specifikationer på Tesla Model 3 og Mazda 6e
Nedenfor kan du se en sammenligning af specifikationerne på Tesla Model 3 og Mazda 6e.
![]() Mazda 6e |
![]() Tesla Model 3 |
|
Ydeevne | 180-190 kW 320 Nm Baghjulstræk (RWD) 0-100 km/t ned til 7,6 sek. Topfart på 175 km/t |
208-338 kW 420-741 Nm FWD og AWD 0-100 km/t ned til 3,1 sek. Topfart på 262 km/t |
Batteri og rækkevidde | 66,0 kWh (LFP) 80,0 kWh (NMC) 479-552 km (WLTP) |
57,5-75 kWh 513-702 km (WLTP) |
Opladning | 11 kW AC (3 faser) 0-100 % på 7,5-8,5 timer 90-165 kW DC (10-80 % på ca. 24-47 min.) |
11 kW AC (3 faser) 0-100 % på 6-8 timer 250 kW (10-80 % på ca. 25-27 min.) |
Siddepladser | 5 sæder, heraf 2 med ISOFIX | |
Bagagerum | 466 liter bagi 72 liter foran |
594 liter bagi, 88 liter foran |
Vægt og trækevne | Egenvægt: 2.027 kg Tilladt totalvægt: 2.387 kg Trækkraft: Op til 1.500 kg |
Egenvægt: 1.840 kg Totalvægt: N/A Trækkraft: Op til 1.000 kg |
Platform | EPA1 platform | Tesla |
Infotainmentsystem | Mazda Trådløs Android Auto og Apple CarPlay OTA-opdateringer |
Tesla OTA-opdateringer |
Euro NCAP-bedømmelse | Endnu ikke bedømt | 5 ud af 5 stjerner |
Andet | Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km Batterigaranti: 8 år/160.000 km |
Fabriksgaranti: 4 år/80.000 km Batterigaranti: 7 år/160.000 km |
Købspris | Fra 299.990 kr. | Fra 299.990 kr. |