Tesla-biler skal på værkstedet lige efter købet
Når man køber en helt ny elektrisk bil, er det nok de færreste, der forventer at få en besked fra bilproducenten om, at bilen skal repareres lige efter købet.
Der er dog den seneste tid kommet en hel del tilbagekald beordret af Nationel Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), og det gælder biler fra flere forskellige producenter, særligt Tesla.
Se også: Forsikring af elbiler
Mange elbilproducenter ramt af tilbagekaldelser
Ford har tilbagekaldt hundredvis af 2022 Mustang Mach E Crossover biler på grund af risiko for, at akslen kunne knække. General Motors tilbagekaldte i oktober 2022 over 700 af sine 2022 Hummer EV’ere og 85 Brightdrop EV600-biler på grund af problemer med forseglingen af batterierne.
I december måtte General Motors tilbagekalde hele 140.000 Chevrolet Bolt elbiler på grund af brandrisiko. 1. marts i år begyndte Nissan en frivillig tilbagekaldelse af 1.063 af deres 2023 Ariya Electric SUV’ere efter at have opdaget et problem med manglende skruer ved rattet og medfølgende risiko for, at bilen ikke kunne styres og dermed kørte galt.
Se også: Leasing af elbiler
Tesla måtte tilbagekalde 362.758 styk Model S, X, 3 og Y
I februar kaldte Tesla 362.758 modeller af Model S, Model X, Model 3 og Model Y tilbage for at give bilerne en OTA-opdatering af softwaren i selskabets Full Self-Driving-funktion.
NHTSA ser det som en tilbagekaldelse, mens Teslas CEO, Elon Musk kalder brugen af ordet ”tilbagekaldelse” for et semantisk spørgsmål og ser det som ”anakronistisk og direkte forkert” at bruge netop det ord om en situation, hvor det handler om en OTA-opdatering.
De seneste tilbagekaldelser fra Tesla har dog ikke udelukkende drejet som om den slags opdateringer af software. NHTSA åbnede i marts desuden en undersøgelse af 100.000 Tesla 2023 Model Y SUV’ere på grund af et problem med, at rattene falder af under kørslen. Model Y er en af de Tesla-biler, der har solgt bedst.
Faktum er, at Tesla er ramt af den ene tilbagekaldelse efter den anden. Senest handlede det om 2.649 Tesla Model S-biler i Kina, der blev produceret på Teslas fabrik i Fremont, Californien. Tilbagekaldelsen af Model S gjaldt EV’ere købt i Kina i perioden mellem 14. oktober 2015 og 23. august 2020. Model S bliver på nuværende tidspunkt kun produceret i Fremont.
Se også: Elbiler bedst i test
Frunken åbnede under kørslen
Tilbagekaldelsen handlede om et problem med bagagerummet foran, den såkaldte frunk. Fejlen med låsen kunne gøre, at klappen åbnede sig under kørslen og dermed hindre udsynet for føreren.
Problemet gælder en sekundær låseanordning, der beskrives som ”slightly backward” og kan hindre klappen i at låse. Det primære låsesystem er ikke ramt af problemet.
Tilbagekaldelsen af Model S er en fortsættelse af en tidligere tilbagekaldelse fra december 2021, hvor Tesla kaldte 19.697 Model S tilbage i Kina af lignende årsager. Dengang var det biler produceret mellem 21. jan 2015 og 18. november 2020, der blev kaldt tilbage. Den seneste tilbagekaldelse er ikke med på Recall Information på Teslas webside.
Se også: Alt om teknologien bag selvkørende biler
Gratis reparation af bagagerummet
Tesla tjekker den sekundære låsemekanisme på bagagerummet foran gratis, og hvis de opdager en fejl, reparerer de den gratis. Selskabet opfordrer alle ejere af Model S bygget i løbet af den tidsperiode til at kontakte Teslas serviceafdeling for at få et gratis eftersyn.
De anbefaler samtidig, at man kører forsigtigt, indtil man har fået bilen tjekket.