Derfor er Toyota så lang tid om at satse på elbiler
Verdens største bilproducent Toyota får ofte hug for ikke at satse nok på elbiler, men måske er der mening med galskaben. Toyota ser nemlig lidt anderledes på elbiler end mange andre. Se blot på, hvordan bilgiganten rapporterer sit salg af biler:
Toyota bruger bevidst den overordnede betegnelse “elektrificerede køretøjer”, som derefter opdeles i underkategorierne hybrider (HEV), plug-in-hybrider (PHEV), elbiler (BEV) og brændselscellebiler (FCV/FCEV).
Kun 37 procent af de biler, som Toyota sidste år solgte, var elektrificerede, og kun 1,1 procent af bilgigantens bilsalg var rene elbiler. Denne store forskel skyldes Toyotas beslutning om at betegne selv benzindrevne plugin-hybrider som “eldrevne”.
Det kan være forvirrende, men det er ikke helt forkert. Hvor hybrider bruger en forbrændingsmotor til at generere elektricitet, der driver en elmotor under kørslen, fungerer plug-in-hybrider ved at skifte mellem brændstofmotor og elmotor og har et dedikeret ladestik som rene elbiler.
Se også: Se Toyotas udvalg af elbiler i Danmark
Reducerer CO2-udledning lige så meget som andre
Toyota mener, at de ved at sælge millioner af hybrider til dato, som forbrugerne har taget bedre imod end elbiler, har gjort lige så meget som nogen anden bilproducent for at reducere udledningen af drivhusgasser.
“Nogle mennesker kritiserer hybrider, fordi de har motorer, men mængden af CO2-udledning, der reduceres af disse hybrider, svarer til 3 millioner BEV’er,” sagde bestyrelsesformand Akio Toyoda i en podcast fra virksomheden, der blev offentliggjort i april.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Rene elbiler er ikke nødvendigvis grønnere
I betragtning af at især Japan får det meste af sin elektricitet fra fossile brændstoffer, argumenterer Akio Toyoda for, at et direkte skift til rene elbiler, som vi ser særligt i Nordeuropa, ikke nødvendigvis er grønnere mange andre steder i verden.
Toyotas grund til at foretrække hybrider frem for rene elbiler handler måske mindre om de beskidte elproducenter, der stadig findes på planeten, og mere om de grundlæggende markedskræfter.
På trods af al den hype, der er om elbiler – især i Kina – er de fleste forbrugere på verdensplan ikke klar til at skifte. Ifølge Consumer Reports er rækkeviddeangst blandt de primære årsager, fordi de fleste bilister er vant til, at der altid er en tankstation i nærheden. Derfor er det markant færre antal ladestandere en stor bekymring hos mange.
Det er igen en problematik, der er langt mere udtalt i andre lande end Norden, hvor vi grundet vores relativt små og tætte befolkninger let kan forsyne elbilisterne med offentlige ladere.
Toyotas strategi er altså at få flest mulige bilkøbere over på grønnere biler via hybridbiler. Hybridbiler forbrænder ganske vist fossile brændstoffer, men de er stadig grønnere end fossildrevne biler og udleder mindre CO₂ end rene elbiler, der oplades af kulfyrede kraftværker. En ren elbil er som bekendt ikke grønnere end den strøm, som forsynes til ladestanderen.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Toyotas “afventende” strategi kan være vejen til succes
Toyotas strategi kan ende med at være det klogeste valg. Ved første øjekast kan det se ud som om, at den japanske producent har en noget afventende tilgang til den grønne omstilling.
Men mon ikke Toyotas ledelse er helt klar over, at vejen til en fremtid udelukkende med rene elbiler er fyldt med mislykkede startupvirksomheder, produktforsinkelser og aflyste projekter. Selv Apple måtte som bekendt give op, og hos giganten Ford taber man næsten 700.000 kroner per solgte elbil.
Toyotas årtier lange dominans i den globale bilindustri kommer ikke af at være first-mover. Den japanske producent opfandt hverken bilen eller forbrændingsmotoren og var heller ikke først med den såkaldte just-in-time-produktionstilgang, som Ford introducerede, og som Toyota sidenhen tog til sig. I stedet vandt Toyota markedsandele gennem en metodisk tilgang til udvikling af biler og motorer, tilpasning af produkter og markeder og effektiv produktion og salg.
Ved at bevæge sig langsomt ind på markedet for rene elbiler og undgå de faldgruber, som man ser hos nogle af first-moverne, tager Toyota måske lidt af en omvej til succes på elbilmarkedet med risiko for at gå glip af det voksende marked for elbiler og tage en bid af kagen, som særligt Tesla og BYD deles om for tiden.
Det er naturligvis med fare for at blive taget på sengen, som det skete med Nokia, da Apple introducerede iPhone, men den langsomme overgang til rene elbiler gennem hybrid- og plugin-hybridbilerne er måske slet ikke så dårlig en idé set i et globalt perspektiv, som det ofte bliver gjort til.
Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Se hvilke elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler i Danmark