Undgå at oplade elbilens LFP-batteri til 100 %

Ny undersøgelse modsiger almindelige forestillinger om opladning af LFP-batterier og konkluderer, at hyppig opladning til 100 procent kan skade battericellerne.

Undgå at oplade elbilens LFP-batteri til 100 %

Elbiler med litium-jernfosfatbatterier (LFP) bliver stadig mere populære som alternativ til de mere traditionelle nikkel-mangan-koboltbatterier (NMC). LFP-batterierne er billigere at producere, udgør en lavere brandrisiko og har en længere levetid.

Til gengæld har LFP-batterier lavere energitæthed, og derfor bruger bilproducenterne typisk LFP-batterier i basismodellerne.

Fælles for bilproducenterne, der bruger LFP-batterier, er, at de råder folk til at oplade bilens batteriet til 100 procent med jævne mellemrum – alt fra mindst en gang om ugen til en gang om måneden. Det hjælper med at kalibrere batteripakken og give en mere nøjagtig estimering af rækkevidden, ligesom det skulle bidrage til at bevare batteriets sundhed og undgå reduceret ydeevne.

Helt modsat gælder det for NMC-batterier, at de helst bør lades til maksimalt 80 eller 90 procent, fordi øget spænding og varmeafvikling ved opladning af de sidste procenter slider battericellerne og dermed levetiden.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

LFP-batterier slides hurtigere ved fuld opladning

En ny undersøgelse offentliggjort i Journal of Electrochemical Society modsiger dog, hvad bilproducenterne oplyser kunderne vedrørende opladning af LFP-batterier.

Undersøgelsen viser, at gentagne opladningscyklusser ved et højt batteriniveau (state of charge, SoC) kan skade LFP-cellerne over tid.

Når LFP-batterier holdes fuldt opladede, skabes der skadelige forbindelser i batteripakken på grund af høj spænding og varme. Når du bruger batteripakken ofte – det vil sige aflader og oplader det fuldt ud – aflejres disse skadelige forbindelser på den negative elektrode, hvor de forbruger litium og forårsager nedbrydning.

”Ved højere batteriniveau er der højere spænding, og de negative reaktioner i elektrolytten accelererer og forbruger litiumbeholdningen,” oplyser forskerne.

Hvis du ikke kører i din elbil i længere perioder, kan det hjælpe at lade batteriet stå i et lavere batteriniveau, da reduceret spænding ikke skader i det lange løb.

”Det er skadeligt for LFP-celler at bruge toppen af ladeområdet (75-100 procent SoC). Vores resultater viser en sammenhæng mellem den gennemsnitlige SoC og svind af batterikapaciteten, hvilket betyder, at jo lavere den gennemsnitlige SoC er, jo længere er levetiden. Derfor er det vigtigt at minimere den tid, der bruges på at lade og aflade ved høje batteriniveauer,” står der i undersøgelsen.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

0-25 procent er bedst for LFP-batterier

Undersøgelsen viser også, at en opladningscyklus i batteriniveauet 0 til 25 procent forlænger batteriets levetid længst muligt. Det er dog et så lille område, at det i praksis ikke er muligt for de fleste, der kører elbil. Særligt om vinteren vil det være vanskeligt at køre med en så begrænset mængde strøm. For ikke at tale om, at det er spild af ressourcer kun at anvende en fjerdedel af batteriets kapacitet. Så selv om forskningen siger et, bør man stadig følge bilproducentens anvisninger.

Forfatterne bag undersøgelsen anbefaler heller ikke, at man nu ændrer sine ladevaner.

”Hvor praktisk er det at cykle en battericelle i kun lave SoC-intervaller? Der er helt klart en afvejning mellem brugbar kapacitet og bevarelse af kapaciteten. Det er ikke realistisk at anbefale, at man kun cykler LFP-celler mellem 0 til 25 procent SoC, for det er spild af kapacitet.”

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Undgå bekymringer og privatlease din elbil

Batteriteknologien til brug i elbiler er under massiv udvikling. En af undersøgelsens forfattere, Dr. Jeff Dahn, var med til at forbedre NMC-batteriteknologien til det, der blev Teslas pludselige succes i starten af 2010’erne.

Samtidig er vi også lige på tærsklen til at se en kommercialisering af næste generations faststofbatterier (solid state-batterier), som vil forøge rækkevidden markant med en væsentlig højere energitæthed, forbedret sikkerhed, længere levetid og hurtigere opladning.

Der er derfor stor sandsynlighed for, at den elbil, man køber i 2024, er voldsomt forældet allerede inden for få år. Det vil selvsagt resultere i et stort værditab, men det kan man gardere sig mod ved at privatlease sin elbil.

Med privatleasing betaler du et fast beløb hver måned for at have brugsretten til en elbil i 36-48 måneder alt efter aftale. Det giver vished om, hvilke udgifter du har til din elbil, og da du allerede kan komme ud af en leasingaftale efter et år, kan du nemt skifte elbilen ud med en ny, bedre og/eller billigere elbil, efterhånden som teknologien forbedrer sig, og bilproducenterne bliver i stand til at fremstille billigere elbiler.

Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Her er Danmarks billigste elbiler