Eclipsa Audio: Samsung og Google laver konkurrent til Dolby Atmos

Google og Samsung er gået sammen om at udvikle et surround sound-konkurrent til Dolby Atmos. Det nye Eclipsa Audio kommer til smart-tv i 2025.

Eclipsa Audio: Samsung og Google laver konkurrent til Dolby Atmos

Tilbage i 2023 annoncerede Samsung og Google, at de ville lancere et alternativ til Dolby Atmos i 2024. Bedre sent end aldrig – nu har Samsung og Google præsenteret lydformatet på årets CES-messe.

Se også: Rapport: Smart-tv og streamingtjenester overvåger dig

Eclipsa Audio er navnet på det nye format

Surround sound-lydformatet fik oprindeligt det knap så mindeværdige navn IAMF, en forkortelse for Immersive Audio Model and Formats, men hedder nu Eclipsa Audio.

Eclipsa er en del af en større indsats fra Google og Samsung for at tage kampen op mod Dolby Atmos og Dolby Vision ved at bruge Eclipsa Audio og HDR10+ i stedet.

Dolbys teknologier kræver betalte licenser for producenterne, men disse lyd- og videoteknologiske muligheder er beregnet til at være gratis, og den underliggende teknologi er open source, så andre frit kan bruge og ændre den. I betragtning af de absolut små fortjenstmargener i tv-fremstillingsindustrien giver det mening med en gratis lyd- og videoteknologi.

Se også: Top 5: De absolut bedste medieafspillere

Eclipsa Audio kommer til smart-tv i 2025

Den svære del er dog ikke teknologien. Det er at få verden til at tage den til sig. Og lige nu er det kun en del af verden, der kan det. Indtil videre vil du kun kunne opleve Eclipsa på en Samsung-enhed fra 2025.

Som Samsung forklarer, kommer det nye format til alle deres 2025-modeller i Crystal UHD-serien til premium-flagskibsmodellerne Neo QLED 8K.

Og selv om Samsung kommer til at sælge mange tv’er og soundbars i 2025, vil det samlede antal Eclipsa-kompatible enheder stadig være meget lille sammenlignet med antallet af Dolby Atmos-enheder.

Se også: Hvad er et smart home?

Også til streaming tjenester

Formatet skal også tages ind af streamingtjenester. Indtil videre er det kun YouTube, der er med på vognen – og det store spørgsmål er, om produktionsselskaberne vil begynde at producere serier og film i det nye format, selv om streamerne understøtter det.

Det er en udfordring, men Samsung er optimistisk: I en pressemeddelelse påpeger de, at ”med den største markedsandel på over 75 tommer på verdensplan er Samsung TV klar til at gøre denne banebrydende teknologi tilgængelig for flere forbrugere end nogensinde før.”

Se også: Top 5: De absolut bedste Chromecast

Perspektivering

De forskellige streamingtjenester, som eksempelvis Netflix og Disney Plus, kæmper om at tilbyde det bedste udvalg af indhold til deres kunder, men også selve lyd og billed oplevelsen er vigtig.

Det bliver derfor interessant at se om de store streamingtjenester følger i YouTubes fodspor og kommer til at understøtte det nye format fra Google og Samsung.

Se også: Nu sætter Max en stopper for kontodeling