Kunstig intelligens vil forandre børns undervisning

Kunstig intelligens eller AI vil gennemsyre børns undervisning i fremtiden og vil ikke kun gøre undervisning billigere, men måske også bedre.

Kunstig intelligens vil forandre børns undervisning

Kunstig intelligens eller AI er kommet for at blive. Ikke kun vores smartphones og Forsvaret gør brug af teknologien – den vil også gennemsyre vores uddannelsessystem og nytænke måden, børn lærer på.

Den britiske forfatter Donald Clark, som har skrevet bogen Artificial Intelligence for Learning, er i hvert fald overbevist om, at kunstig intelligens vil revolutionere måden, vi bliver uddannet på.

Ifølge Clark går vi ind i en fremtid, hvor de økonomiske omkostninger ved at læse, skrive og regne reduceres betragteligt takket være AI. For eksempel vil softwarerobotter overtage flere af de aktiviteter, som uddannede lærere og medarbejdere i administrationen på uddannelsesinstitutioner typisk står for.

Det gælder blandt andet indkøring af elever og påmindelser om og opmuntring af elever til at få lavet deres afleveringer. Det kan også være gennemgang af afleveringer eller endda at bidrage med nogle aspekter af elevernes undervisning.

Det lyder som det rene sciene fiction. På universitetet Georgia Tech i USA forsøgte man sig dog med at erstatte ni undervisningsassistenter med chatbots udviklet af IBM. Eleverne fattede da også kun mistanke om, at der ikke var tale om den ’ægte vare’, fordi de kunstige chatbots arbejdede mere effektivt, end hvad der var muligt for mennesker.

Se også: Teknologi skader børns kognitive læring og adfærd

Kunstig intelligens kan give mere individuel og personlig undervisning

Vi har allerede alle lidt erfaring med stemmeassistenter som Google Assistent, Siri og Alexa fra vores telefoner. De er alle eksempler på assistenter, der gør brug af AI. Men disse er kun begyndelsen.

I fremtiden vil assistenter være i stand til at vide, hvilken tilgang til undervisning der passer bedst til den enkelte elev. Det åbner døren for en mere personlig og fleksibel undervisning, som passer til den enkelte elevs behov og ønsker. Og hvem ved – måske kan kunstig intelligens sågar hjælpe med at gøre undervisningen sjovere og dermed øge læringen yderligere.

Et værktøj, som kan gøre indlæringen sjovere og mere indlevende i relation til kunstig intelligens, er VR og AR. I historiefag kan historiske hændelser genopleves som var man der i virkeligheden. Og i kemifag kan avancerede molekylære strukturerer visualiseres på helt nye måder for øjnene af den enkelte elev.

Mange af scenarierne ligger naturligvis langt ude i fremtiden, men år for år gøres store fremskridt i den retning. For eksempel er der søsat initiativer såsom Global Learning XPRIZE, der udfordrede teams rundt om i verden til at skabe skalérbare, open-source tjenester, der sætter børn i stand til at lære dem selv at læse, skrive og regne inden for 15 måneder. Det kom der blandt andet løsningerne Kitkit School og onebillion ud af.

Se også: Nyheder om teknologi

Redaktionen fastholder fokus på sagen

Siden vi bragte denne artikel er der kommet mere til sagen. Steen Jørgensen kunne ikke slippe historien. 13/8/2021 fulgte redaktionen op med artiklen; Kunstig intelligens og cyberteknologi skal styrke det danske forsvarKlik her for den efterfølgende artikel.. Se de seneste nyheder om emnet her.