Svindelnummer og illusion: Hård kritik af selvkørende biler
Der er masser af begejstring over selvkørende biler og branchen taler om, hvor sikre vejene bliver, når mennesket fjernes mere og mere fra rattet. Men efter næsten tyve år og over 700 milliarder kroner brugt på udvikling siden de første demoer er teknologien bare ikke på plads endnu. Faktisk er selvkørende biler måske længere væk fra at være fuldt ud autonome, end vi får at vide af bilproducenterne.
Det mener Anthony Levandowski, der er pioner inden for selvkørende biler, i et nyt interview med Bloomberg.
“Det er svært at finde en anden industri, der har investeret så mange penge i forskning og udvikling, og som har leveret så lidt”, slår Anthony Levandowski fast.
Se også: Test af elbiler
Kalder selvkørende biler for en illusion
Som medstifter af Googles afdeling for selvkørende biler er Levandowski anerkendt af sine kolleger som en af de vigtigste ingeniører inden for branchen.
På trods af de astronomiske beløb, der er brugt på udvikling af selvkørende biler i løbet af det seneste årti, ser vi stadig videooptagelser, hvor denne type biler går amok og kvajer sig og vi ser også tit overskrifter, der handler om, at denne type teknologi skal undersøges myndighederne.
Levandowski mener ikke, at industrien indtil videre har fremvist andet end en masse glorificerede teknologidemonstrationer. “Det er en illusion,” siger han til Bloomberg.
Se også: Hvor meget betyder elbiler for miljøet?
Demoer viser kun det positive – ikke det negative
I demoer ser man det, som skaberne vil have, at man skal se, og de kontrollerer ting, som de helst ikke vil have, at man ser, slår han fast. For at få det hele til at virke højteknologisk vil skærme vise, hvad bilerne registrerer i deres kamera, der blinker med symboler og andet for at vise, at køretøjet har en vis bevidsthed om sine omgivelser.
Hvad demoerne ikke vil vise dig, er et banalt og langvarigt problem for teknologien: det frygtindgydende venstresving. I bund og grund har det elementære træk det er at skære til venstre over trafikken, når der ikke er noget lys, der gør det let, vist sig at være konsekvent vanskeligt for AI-drevne biler.
Se også: Software til selvkørende biler tilbagekaldes efter uheld
Små ændringer kan være katastrofale for AI
Et problem ved autonome biler er også, at man ikke med sikkerhed kan sige, at fordi de kørte fint én gang, vil de også gøre det i fremtiden.
For mennesker, der har brugt år på at vokse op i den fysiske verden med al dens struktur og kaos, er små ændringer i omgivelserne normen. Det meste af tiden registrerer vi dem knap nok bevidst og ved i stedet instinktivt, om vi skal anerkende dem eller ignorere dem.
For en AI kan en lille ændring være katastrofal. Hvordan skal den trods alt vide, hvad der er en passende reaktion på en lille eller pludselig ændring, når den ikke forstår alt, hvad den registrerer? Hvordan vil den håndtere, når det er overskyet, når der er noget, der vakler eller vejer i vejkanten, eller når harmløse fugle lægger sig ned på asfalten foran, mens der er trafik bagved?
Se også: Hvor meget strøm bruger elbiler?
Bakkes op: Selvkørende teknologi er et svindelnummer
Det er værd at bemærke, at Levandowski i 2009 var med til at stifte Googles selvkørende program, som i dag er kendt som Waymo. Da Levandowski forlod Google og begyndte at arbejde for Uber i 2016, blev Levandowski og Uber sagsøgt af Google, som hævdede, at Levandowski havde stjålet forretningshemmeligheder til brug i Ubers program.
Derefter blev han dumpet af sine nye arbejdsgivere, tvunget i konkurs og mirakuløst benådet af den daværende præsident Donald Trump for at undgå fængsel. Derfor kan han have et horn i siden på bilindustrien.
Levandowski er dog ikke alene i sin kritik. George Hotz, grundlægger af open source-virksomheden Comma.ai, der tilbyder assisteret kørsel, siger til Bloomberg, at alt omkring selvkørende teknologier er ”et svindelnummer” og at virksomheder har spildt milliarder af dollars til ingen verdens nytte.
Han mener heller ikke, at der er udsigt til, at selvkørende biler vil leve op til de sikkerhedspræmisser, som er nødvendige for sikker trafik, inden for den nærmeste fremtid.
Se også: Guide til nye elbiler
Seneste tilføjelse til historien
Vi følger op med den seneste udvikling om emnet. Daniel Søgaard Hald har bragt sagen videre. 16/11/2022 blev sagen bragt videre med en nyhedsartikel med fokus på Sådan bliver Android-topmodellerne i 2023 – Artiklen kan du læse her. Siden er meget vand er løbet gennem åen. De seneste nyheder finder du ved at klikke her. .