Selvfølgelig bimler og bamler elbilerne
Er køreturen i elbil en symfoni af irriterende lyde? Forstyrrer de avancerede køreassistenter mere, end de gavner? Elbilerne får kritik for deres mange lyde og assistentsystemer, men det handler mere om tilvænning, accept, tilpasning og kendskab til den enkelte bil.
Se også: Se bedømmelser, priser og bestil prøvetur i nyeste elbiler
Højteknologiske elbiler kan være en stor omvæltning
På både danske medier og sociale medier bliver der snakket negativt om de mange lyde og assistentfunktioner, som mange nye biler, og specielt elbiler, byder på. Ja, det er rigtigt, at der er flere lyde i moderne højteknologiske elbiler. Elbilerne er propfyldt med ny teknologi, som man ikke finder i ældre biler. Det betyder, at det for de fleste danskere kan være en meget anderledes oplevelse at sætte sig ind i en elbil – og at køre den.
Det er vigtigt at vide, at disse lyde og funktioner er der, fordi bilproducenterne forbereder sig på at gøre deres elbiler mere selvkørende, og dertil indsamles der data og erfaringer, og testes sikkerhedsfunktioner.
Vi anerkender, at mange lyde sagtens blive irriterende. Men også her adskiller elbilen sig fra din gode gamle bil, da der er langt større mulighed for at tilpasse og finjustere lyde, køreassistenter og mange andre funktioner i bilernes software.
Blandt disse nye, irriterende lyde er en advarsel, hvis man kører for hurtigt – også kaldet Intelligent Speed Assistance (ISA) eller intelligent hastighedsassistent. Her er der dog tale om nye EU-regler, som gør fartalarmen påkrævet i alle nye biler solgt fra juli 2024. Dette kan den enkelte elbil eller elbilproducent ikke klandres for.
Se også: Test og anmeldelser af nye elbiler i Danmark
Farlig fartpilot?
Et eksempel på dette er Xpeng G9, der flere steder får kritik for de mange lyde, der kan opstå under kørsel – og vi kan godt nikke genkendende til noget af kritikken.
Der er generelt flere lyde i en bil som Xpeng G9, der reelt er en kørende computer. Men den er samtidig også en meget brugervenlig gadget, hvor der er rig mulighed for at tilpasse, finjustere og helt slukke for lyde, advarsler og funktioner, hvis det ønskes. Dette kræver dog, at man har sat sig tilstækkeligt ind i bilens infotainmentsystem.
Det samme gør sig gældende for Xpengs køreassistent og fartpilot, som også er blevet kritiseret – ja, nogle kalder den endda for farlig. Den oplevelse deler vi ikke. Vi har haft Xpeng G9 til test i 10 dage og kørt hundredvis af kilometer på motorvej, landevej og i byen. Som vi gør med alle elbiler vi tester, har vi ledt efter irritationsmomenter, fejl og mangler og ikke mindst forsøgt at fremprovokere de situationer, som skulle have udløst bimlen og bamlen.
Den adaptive fartpilot i G9 kan uden tvivl blive forbedret – ligesom i alle andre elbiler. Men vi oplever den absolut ikke som farlig – og heller ingen fantomopbremsninger har vi oplevet. Faktisk er vores oplevelse snarere, at G9 passer ekstremt godt på i trafikken.
Xpeng G9 er i sidste ende ikke meget anderledes end de fleste andre elbiler på markedet.
Se også: Disse elbiler klarer sig bedst i test
Elbilen skal tilpasses til dig af dig
I stedet skal danskerne lære at se anderledes på bilerne, som ikke længere blot er et simpelt transportmiddel, men en teknologisk gadget – en mobiltelefon på hjul, om man vil. Når vi køber ny smartphone, skal vi gennem en opsætning, basale indstillinger og forskellige personlige præferencer – og dertil huske at installere løbende softwareopdateringer, som forbedrer enheden og tilføjer funktioner. Sådan er det også med elbilen.
Elbilen vil bimle og bamle, hvis du ikke indstiller den, ligesom hvis du heller ikke indstiller din smartphone til dine præferencer. Irriterer nogle lyde dig, så slå dem fra. Irriterer vognbaneassistenten eller en anden køreassistentfunktion dig, er der forskellige niveauer at vælge mellem – eller du kan vælge at slå funktionerne helt fra.
Ja, der er flere lyde i elbiler, og det skal man selvfølgelig vænne sig til. Men bare rolig. Elbilteknologien vil dig intet ondt. Den skal blot have tid til at tilpasse sig din tolerancetærskel og køreadfærd. Med fremtidige softwareopdateringer vil elbilproducenterne på sigt eliminere alle unødvendige alarmklokker, unoder og utidig indblanding i din kørsel – medmindre EU kræver andet.
I tilfældet med ISA gør EU’s forordning skal bilisterne kunne deaktivere funktionen. Men samtidig stiller EU også krav om, at fartalarmen skal genaktiveres, efter bilen har været slukket. At nye elbiler derfor bimler og bamler, kan man altså ikke klandre bilproducenterne for.
Vi kan synes, at elbilerne bimler og bamler. Men i det splitsekund, hvor vi ikke har blikket rettet på vejen, eller er ved at falde i søvn, kan den larmende og irriterende teknologi ende med at være det, der redder os.
Se også: if har markedets bedste bilforsikring til elbil
Se også:
Guide til bedste og billigste ladeboks til hjemmet
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler i Danmark