Mange bilmærker skifter til Android Automotive i 2024
Hvilke biler har Android Automotive, hvilke har ikke og hvad er forskellene på udgaverne af Android Automotive? Læs med og få svarene på disse spørgsmål og flere.
Se også: Priser, specifikationer og bedømmelser på elbiler
Bilproducenterne kaster sig over Android Automotive
Det er efterhånden gået op for bilproducenterne, at de ikke selv er gode nok til at lave software. I hvert fald ikke den langt mere avancerede slags, som forbrugerne forventer i en bil i dag.
Derfor er bilmærkerne gået til en af de få eksperter på området, der har stået klar med åbne arme og en pakkeløsning, nemlig Google med deres Android Automotive.
Det betyder, at der i løbet af 2024 ikke vil være mange biler på markedet, som ikke er udstyret med Android Automotive. Der er dog forskel på måden, som bilproducenterne har taget Googles software til sig.
Se også: Se de bedste elbiler i Danmark i 2024
Android Automotive med Google built‑in
Bilproducenterne kan, ligesom med Android-telefoner, frit og kvit tage Googles Android Automotive-software og bygge deres egen brugerflade på det. Men de kan også vælge at købe licens til Google Automotive Services (GAS), som Google til forbrugere har døbt “Cars with Google Built-in”.
Der er stor forskel på de to, hvor sidstnævnte kommer med Googles tjenester og apps, såsom Maps, Assistent, Chrome, Youtube samt Google Play Butik. Play Butik er Googles appbutik, hvor man kan hente sine yndlingsapps direkte ned i bilen.
Bilproducenter med Google built‑in er blandt andet Volvo, Polestar, Renault og senere vil Nissan, Honda og angiveligt også Porsche følge trop.
Det er en stor fordel, at kunne tilbyde disse tjenester i bilerne, men der skal betales licens og Google stiller krav til hardware, test af softwaren og opdateringer.
Se også: Rygter og nyt om kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Android Automotive uden Google Automotive Services
Der er også bilmærker, der satser på Android Automotive uden Google Automotive Services – faktisk går de fleste denne vej.
Dette er bilmærker som BMW, Mini, Lotus, Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda samt bilmærker fra Stellantis, der inkluderer Citroën, Fiat, Jeep, DS, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Alfa Romeo, Chrysler og flere.
Disse bilmærker benytter sig af tredjeparts navigationssystemer, såsom TomTom, HERE og andre. Nogle vil endda bruge tredjeparts appbutikker, såsom Faurecia Aptoide. Denne løsning er set i smartphone-verdenen, hvor Huawei blev tvunget til at tilbyde apps gennem tredjeparts appbutikker – og det endte ikke godt.
Selvom Android Automotive er open source har Google ikke helt sluppet kløerne i disse bilmærker. Google stiller nemlig krav til funktioner i softwaren, såsom at den skal have et notifikationscenter.
Det er dog afgørende for disse bilmærker, at de formår at bygge deres egen appbutik med alle de nødvendige apps. Ellers er der en stor risiko for, at det går dem, som det gik Microsofts Windows Phone.
Se også: Bedste hjemmeopladning og ladeboks til elbil
Ny og gammel Android
En anden forskel på bilmærker og deres Android Automotive-softwaren er versionen. Den nyeste Android Automotive softwareversion er 14 – ligesom vi er på Android 14 på Android-telefoner.
Dog er der flere nye biler, der kommer på markedet med Android Automotive i version 8 og 9, som er op til 6 år gammel software. Dette er primært biler fra kinesiske producenter.
Producenter af Android-telefoner lover i dag et antal år med OS- og sikkerhedsopdateringer. Dette ser vi desværre ikke nogle bilmærker love endnu, men vi forventer at det kommer.
Se også: Her er de billigste elbiler i Danmark i 2024
Disse bilmærker undgår Android
Der er dog også bilmærker, der for enhver pris vil undgå bilplatformen fra Google (og Apples nye CarPlay for sags skyld) og i stedet satser 100 procent på deres egen software. Disse tilbyder heller ikke Android Auto og Apple CarPlay.
Det bedst kendte bilmærke er Tesla, hvis software er bygget på Linux. Hvorfor Tesla gør som de gør ved ingen med sikkerhed. Men det øger nok Teslas chance for, at de får flere abonnementer på deres betalte Premium Connectivity, og dermed flere penge i lommen.
Andre producenter helt uden Android og Apple er NIO, Xpeng og Mercedes-Benz. Det tyder dog på, at Xpeng ender med at tilbyde Android Auto og Apple CarPlay i deres biler.
Vi anbefaler:
Få den helt rigtige elbilforsikring
De fem bedste elbiler der kan leases for 4.000 kroner