Justitsministeren og EU skruer bissen på over for Tiktok og Snapchat
I et interview i Politiken siger Peter Hummelgaard (S), at de to techvirksomheder skal rette ind og begynde at følge dansk lovgivning.
Det sker efter en tidligere artikel i Politiken, som fortæller, at de to store sociale medier ikke overholder dansk lovgivning og heller ikke agter at gøre det. Ifølge en ny lov, der trådte i kraft den 1. januar 2024, skal sociale medier indhente samtykke fra forældre til børn under 15.
Se også: Trump: TikTok-forbud vil styrke “folkets fjende”, Facebook
Indhenter ikke forældres samtykke hos 13-15-årige brugere
Loven hæver aldersgrænsen for, hvornår unge selv kan give samtykke, fra 13 til 15 år og gælder for eksempel for e-handel, onlinespil og sociale medier. Men over for Politiken har de to medier oplyst, at de altså ikke indhenter det nødvendige samtykke, og det har fået justitsministeren op i gear.
Han oplyser, at de to teknologivirksomheder har to muligheder:
”Enten tager de et markant større ansvar for at rydde op i deres forretningsmodel, eller også vil jeg og mange andre politikere i både Danmark og Europa komme til at regulere og stramme på alle de måder, man nu engang kan,” siger Peter Hummelgaard til Politiken.
Formand for Udvalget for Digitalisering og It i Folketinget Lisbeth Bech-Nielsen (SF) har i den forbindelse kaldt justitsministeren i samråd om sagen.
Se også: EU kritiserer Metas “privatliv for penge”-forretningsmodel
EU undersøger Tiktok
Peter Hummelgaard er ikke den eneste, der mener, at techgiganterne skal overholde reglerne. EU har også lige åbnet en sag mod TikTok. Det skyldes, at Tiktok har lanceret appen ”Tiktok Lite” i Frankrig og Spanien. Denne Tiktok-version kører med et belønningssystem, hvor brugerne får point for at udføre handlinger som at se video, like/dele ting og for at invitere nye brugere til platformen.
EU-Kommissær Margrethe Vestager siger, at ”Kommissionen er bekymret over, at TikTok ikke indsendte en risikovurdering af det nye TikTok Lite, især hvad angår et “belønningsprogram”, hvor brugerne for eksempel kan optjene point ved at like indhold eller invitere venner til TikTok”.
Det er i sig selv ikke nødvendigvis ulovligt, men ifølge EU-forordningen om digitale tjenester (DSA) skal de store techvirksomheder lave undersøgelser om påvirkningen af brugerne, inden de lancerer nye funktioner eller apps. Det er altså her, at EU-Kommissionen vil undersøge Tiktok.
Hvis Tiktok bliver kendt skyldige i at overtræde forordningen, kan det resultere i bøder på op til 6 procent af virksomhedens årsomsætning. I 2023 have Tiktoks moderselskab, Bytedance, en omsætning på cirka 280 milliarder kroner.
Læs også: EU vil undersøge Big Tech for ikke at overholde nye EU-regler