Apple-leverandør udvikler batteri med 100 gange højere energitæthed
Det japanske elektronikselskab TDK hævder at have opnået et gennembrud inden for batteriteknologi. Selskabet har udviklet et nyt materiale til brug i næste generation af faststofbatterier eller solid state-batterier. Det skriver Financial Times.
Se også: OnePlus i samarbejde med CATL om revolutionerende batteri
100 gange højere energitæthed
TDK, som i dag leverer batterier til Apple, hævder, at kommende versioner af selskabets genopladelige CeraCharge-batterier får en energitæthed på 1.000 watt-timer per liter. Det er hundrede gange højere end de batterier, som TDK tilbyder i dag.
TDK oplyser, at de nye batterier skal erstatte de små knapbatterier, der sidder i wearables som smartwatches og trådløse høretelefoner. Samtidig fortæller de, at gennembruddet kommer til at få stor betydning for alle små gadgets, men at den nye batteriteknologi nok ikke kommer til at få den store betydning for større enheder som elbiler til trods for, at netop faststofbatterier spås at blive fremtidens type af højvoltsbatterier.
Se også: iPhone 16 Pro Max kan få bedre batteritid
Skal bruges til mindre gadgets
Faststofbatterier udmærker sig ved at levere markant højere energitæthed og ved, som navnet antyder, at bruge faste elektrolytter, der ikke er lige så brandfarlige som de flydende. Det betyder også, at disse batterier bør være lettere og kan oplades hurtigere.
Der er dog stadig meget arbejde at gøre, når det kommer til faststofbatterier, og som med mange andre gennembrud inden for energi lader produkterne altid til at være et stykke tid fra en kommercialisering. Problematikkerne er altid de samme – nemlig at det er svært for techselskaberne at få en masseproduktion i gang på grund af omkostningerne ved at producere dem.
Hvem er TDK?Hvis navnet TDK ringer en klokke, er det formentlig, fordi du kender virksomhedens navn fra TDK-kassettebåndene. TDK Corporation er en japansk virksomhed grundlagt i 1935. Selskabet opkøbte i 2005 batteriproducenten Amperex Technology Limited (ATL). ATLs forretningsområde inden for production af elbilbatterier blev i 2012 udskilt til virksomheden Contemporary Amperex Technology, som mange i dag kender som CATL – verdens førende producent af elbilbatterier. TDK ejede indtil 2015 15 procent af CATL, men beskæftiger sig altså stadig med udvikling og produktion af batteriteknologi efter frasalget af sin andel af CATL. Apple er en af selskabets store kunder. |
Se også: Sammenlign priser på brugte iPhones
Intenst kapløb i udviklingen af faststofbatterier
Til brug i mindre elektronik hævder TDK at have opnået sit gennembrud ved at bruge et keramisk materiale med oxidbaserede faste elektrolytter og anoder med en litiumlegering.
De erkender dog også, at den kemiske sammensætning formentlig er for skrøbelig til at kunne bruges i noget større end de knapcellebatterier, de er tænkt at skulle erstatte. De kommer altså ikke til at kunne erstatte batterierne i enheder som for eksempel smartphones, tablets, bærbare computere og elbiler.
Heldigvis er der mange andre firmaer, der arbejder på faststofbatterier til elbiler. Toyota hævder at være tæt på at kunne sende batterier på gaden, der kan give en rækkevidde på op til 1.450 kilometer på en enkelt opladning. Et semi-faststofbatteri fra firmaet 24M hævder at give en rækkevidde på 1.600 km, og Gotion High-Tech skulle have udviklet et batteri, der kan oplades fra 10-80 procent på under 10 minutter. Næste generations natriumbatteri udvikles af forskere i Sydkorea. Det skulle muliggøre opladning på blot sekunder.
Der er altså meget at se frem til, når det gælder udvikling af nye batteriteknologier. Verdens første elbil med et faststofbatteri står til at blive IM L6 fra SAIC, som også ejer MG og Maxus.