Rapport: Smart-tv og streamingtjenester overvåger dig

Ny rapport kalder smart-tv og streamingtjenester for en ”trojansk hest”, som giver hidtil usete muligheder for overvågning.

Rapport: Smart-tv og streamingtjenester overvåger dig

Dit smart-tv er et ”privatlivs-mareridt”, hævder en ny rapport. Heri lyder det, at streamingindustrien har skabt et overvågningssystem, der underminerer dit privatliv og forbrugerbeskyttelse.

Den 48 sider lange rapport kommer fra den amerikanske rettigheds-, privatlivs og forbrugerbeskyttelsesorganisation Center for Digital Democracy.

Organisationen har sendt rapporten til de amerikanske handelsmyndigheder Federal Trade Commission (FTC) og opfordrer myndighederne til at gribe ind.

Se også: Sådan beskytter du dit privatliv på din smartphone med en VPN

Indsamler data om dig og det, du ser

Ifølge rapporten ligger prisen for streaming ikke kun i de stadigt stigende abonnementspriser – senest eksemplificeret af Netflix, som har hævet priserne i Danmark. Prisen ligger også i den overvågning, man bliver udsat for.

Internetopkoblede smart-tv er nu den mest udbredte måde at se tv på, og det har tv-producenter og streamingtjenester udnyttet til at gøre opkoblede tv til ”en sofistikeret overvågnings-, sporings- og målretningsenhed”.

Rapporten fremhæver, at streamingtjenester som Tubi, Disney+, Amazon og Netflix bruger avanceret teknologi til at spore brugeradfærd og indsamle detaljerede oplysninger til målrettet annoncering og indholdsanbefalinger.

LG, Samsung, Sony, Philips og Panasonic er blandt de mange tv-producenter, der bruger automatisk indholdsgenkendelse (ACR), hvor skærmindholdet analyseres og bruges til målrettet annoncering. Flere virksomheder, herunder Disney og Amazon, bruger disse data.

Rapporten kritiserer også, at mange forbrugere bliver tvunget til at acceptere urimelige vilkår, som giver virksomheder adgang til værdifulde data om dig og din tv-vaner.

Se også: Top 5: De absolut bedste medieafspillere

Også et problem i Europa

Forbrugerbeskyttelsen er ikke nær så god i USA, som den er i Europa og Danmark. Alligevel har vi samme problem.

Mange tv-producenter anvender den udbredte tjeneste Samba til at overvåge europæiske kunders skærmindhold på tv’et.

Problemet bliver kun større af, at smart-tv ofte har forældet software og ikke opdateres af producenterne. Hvis du har tilsluttet en ekstern medieafspiller såsom en Chromecast, Google TV Streamer eller Apple TV, anbefaler vi, at du kobler tv’et af dit netværk og graver lidt i tv’ets indstillinger for at sikre dig, at al målrettet annoncering, der kan slås fra, er slået fra.

Se også: Top 5: De absolut bedste Chromecast