Svovl-batteri kan give elbiler ekstrem rækkevidde
Du har muligvis hørt om NCM-, LFP- og solid-state batterier, men har du også hørt om et svovl-batteri? Det kunne tyde på, at vi kommer til at høre meget mere til denne type batteri, som lover længere rækkevidde, hurtigere opladning og samtidig er både miljøvenligt og billigt.
Se også: Se bedømmelser, priser og bestil prøvetur i nyeste elbiler
Svovl-batteri giver rækkevidde på over 1.000 km
Litium-svovl-batterier er ikke de mest kendte, men har længe stået på listen over lovende batteriteknologier. Svovl-batterier har høj energitæthed og vejer mindre, hvilket kan give elbiler en meget længere rækkevidde.
Der er dog et problem med svovlbaserede battericeller, som plages af at miste ydeevne efter blot et par opladninger. Holdbarheden er altså slet ikke på højde med de batterier, som man ser i elbiler i dag. Men det problem ser ud til at være blevet løst nu.
Hos Monash University i Melbourne, Australien, har ingeniørerne forsøgt sig med povidon-jod (PVP-I) til at øge opladnings- og afladningshastighederne, hvilket har givet en ekstra bonus. Med denne teknologi har man nemlig samtidig opnået store forbedringer i holdbarheden på battericellen.
Ifølge forskerne kan en batterierne op en energitæthed på 400 Wh/kg i kommerciel produktion, hvilket let ville overgå de bedste elbilbatterier, der findes i øjeblikket. Det betyder, at svovl-batteriet (Li-S) i elbiler kan give en rækkevidde på mere end 1.000 km.
Men svovl-batterier kan bruges til mere end blot elbiler. De kan også bruges til droner, elektriske fly og andre transportmidler.
Fordelene ved de svovlbaserede batterier stopper ikke her. Litium-svovl-batterier indeholder – ligesom LFP-batterier – ikke kobolt og nikkel, hvilket gør dem mere miljøvenlige. Materialerne til litium-svovl-batterier findes i store mængder, hvilket betyder, at dette batteri med tiden kan blive billigt at producere. I sidste ende kan det give billigere elbiler.
Litium-svovl-batteriet lyder lovende, men spørgsmålet er, hvordan det vil klare sig i forhold til solid-state batteriet, i hvert fald når det gælder elbiler. Solid-state batteriet virker til at være tættere på masseproduktion, hvor kinesiske producenter senest har påstået, at produktionen kan gå i gang allerede i 2025.
Solid-state batterier lover også lang rækkevidde, hurtig opladning, lang holdbarhed og det er mere miljøvenligt end NCM-batteriet, og med tiden også en lav pris, når produktionen er blevet optimeret. Kan svovl-batteriet tilbyde noget, som solid-state ikke kan?
Hvornår forventes svovl-batteriet klar til brug? De første battericeller til brug i droner forventes at være klar om bare et år, men mere ved vi ikke.
Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler
Perspektivering
Giver det mening at vente med at købe elbil? De nye batterier kommer ikke lige forløbig, men vi kommer løbende til at se teknologien forbedre sig.
Derfor mener vi, at det lige nu er mere fornuftigt at lease en elbil. Vælger du at lease en elbil, skal du ikke bekymre dig om den hurtige udvikling af elbiler, batteriforringelse, gensalgsværdi og service. Derudover har du mulighed for at prøve at køre og leve med elbil væsentligt mere risikofrit, når du vælger at lease frem for at købe.
Skulle husstandens privatøkonomi ændre sig, kan man efter kun 12 måneder komme ud af en leasingaftale. Det giver også mulighed for, at man på en billig måde kan skifte til en ny elbil, skulle teknologien været blevet meget forbedret eller prisen blevet betydeligt lavere.
Læs også: Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Vi anbefaler:
Find den bedste forsikring til elbil
De billigste elbiler på vejene i Danmark
Test og anmeldelser af nyeste elbiler