Svovl-batteri med 50 % længere rækkevidde til den halve pris
Stellantis er gået sammen med batteriproducenten Zeta Energy om et svovl-batteri til elbiler, hvor der loves store opgraderinger.
Se også: Sammenlign bedømmelse, specifikationer og priser på elbiler
Længere rækkevidde, billigere og mere miljøvenligt
Solid-state batterier er ikke den eneste teknologi, der lover øget rækkevidde, lavere produktionsomkostninger og lavere vægt til fremtidens elbiler. Det er heller ikke den eneste teknologi, der er “lige om hjørnet” til morgendagens elbiler.
Svovl-batterier har mange af de samme løfter som solid-state battericellerne. De har eksisteret i årtier og er kendt blandt forskere for deres store energitæthed, men et stort problem har forhindret dem i at blive mainstream: De har en tendens til hurtigt at miste kapacitet, hvilket gør dem uegnede til elbiler, der gerne skal have en holdbarhed på mange år.
Det er her, Stellantis og dets nye partner, Zeta Energy, kommer ind i billedet. De to virksomheder har annonceret, at de arbejder på en ny generation af litium-svovl-batterier, der har potentiale til at levere den samme brugbare energi som nutidens litium-ion-batterier, men til den halve pris. Ifølge vil svovl-batteriet også kunne give elbiler op til 50 procent længere rækkevidde og 50 procent hurtigere opladning.
Udviklingen er allerede i gang, og aftalen omfatter både præproduktion og planlægning af fremtidig produktion i stor skala inden 2030.
En anden stor fordel ved svovl-batterier er, at de ikke kræver råmaterialer som kobolt, grafit, mangan eller nikkel, som hovedsageligt kommer fra lande uden for USA og Europa. I stedet produceres de ved hjælp af affaldsmaterialer, uraffineret svovl og metan. De er derfor også mere miljøvenlige.
Se også: De billigste elbiler i Danmark
Perspektivering
Bliver det solid-state batterier, svovl-batterier eller næste generations LFP-batterier, der vil være at finde i fremtidens elbiler? Som det ser ud lige nu, satser specielt de kinesiske producenter på LFP-batterier, hvor næste generation kommer med store forbedringer, med længere rækkevidde, hurtigere opladning, længere holdbarhed og mindre påvirkning af kulde.
De vestlige bilproducenter har indtil videre satset på NCM-battericeller, hvilket i øjeblikket ikke virker som den bedste beslutning. Derfor er det godt at se, at Stellantis tør kaste sig over svovl-batterier, som viser potentiale.
Samtidig er Kina langt i udviklingen af solid-state batterier, hvor producenter som Chery og IM Motors forventes at kunne præsentere battericeller allerede næste år.
Se også: Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Vi anbefaler:
Fordele og ulemper ved de nye LFP-elbilbatterier
Se ifs tilbud på elbilforsikring
Test og anmeldelser af nyeste elbiler
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den