Afgiften på elbiler stiger til 50.000 kr. på to år
Det bliver dyrere at købe elbil i de kommende år. Registreringsafgiften på elbiler stiger nemlig voldsomt i de kommende år. Det viser nye tal fra DI Bilbranchen, som TV 2 har bragt.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Elbiler får 45.000 kr. højere afgift i 2027
DI Bilbranchen har beregnet den forventede afgift i 2026 og 2027 for de 20 mest solgte elbiler sidste år. I 2026 har de 20 mest populære elbiler en gennemsnitlig afgift på 24.420 kr., mens afgiften stiger til i gennemsnit 50.255 kr. i 2027.
Til sammenligning har de 20 elbiler i 2025 en gennemsnitlig afgift på kun 5.105 kr. Det er altså en stigning på henholdsvis 19.315 kr. (378 procent) og 45.150 kr. (884 procent) i 2027 i forhold til afgiftsniveauet i 2025.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Stor forskel på elbilers afgiftsstigning
Der er stor forskel på, hvor meget de 20 mest solgte elbiler stiger i afgift - og om de overhovedet stiger.
Enkelte elbiler vil slet ikke opleve nogen afgiftsstigning i 2026 og 2027, mens andre vil stige op mod 61.500 kr. i 2026 og op mod 119.500 kr. i 2027.
Værst går det ud over sedanen BMW i5, som står til at blive pålagt en registreringsafgift på 183.500 kr. i 2027 mod "kun" 64.000 i 2025.
Afgifterne vil ramme Nissan Ariya hårdt med en afgiftsstigning på 51.800 kr. i 2026 og 99.700 kr. i 2027. Audi Q4 e-tron vil ligeså blive hårdt ramt.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Nyt afgiftssystem på tale - væk med registreringsafgift
Årsagen til den højere afgift er, at partierne bag afgifterne på biler i Danmark i 2021 aftalte en gradvis stigning i registreringsafgiften på 8 procentpoint hvert år fra 2026 og frem mod 2030.
Fra 2031 stiger registreringsafgiften med 4 procentpoint hvert år frem mod 2035, hvor en registreringsafgift på 100 procent er indfaset.
Både Det Radikale Venstre og DI Bilbranchen foreslår dog at reformere afgiftssystemet for biler for at fremme den grønne omstilling og understøtte salget af elbiler.
De foreslår at fjerne registreringsafgiften og erstatte den med vejskat, roadpricing og højere ejerafgifter – især for elbiler. Samtidig skal muligheden for elafgiftsrefusion for hjemmeladning fjernes.
"Politikerne vil kigge på afgifterne her til foråret, og det er en mulighed for at få lavet et nyt bilafgiftssystem, som det bør laves i stedet for bare at bygge videre på det gamle. Vi har sat os for at skaffe den samme finansiering, som det nuværende system ville give, så det er altså ikke et forsøg på at få afgiftslettelser igennem," siger Thomas Møller Sørensen, der er direktør i DI Bilbranchen, til TV 2.
Se også: Priser på de billigste elbiler i Danmark
Perspektivering
Overvejer du at købe elbil, bør du slå til i 2025. For det første får en din elbil til en lavere pris, end hvis du venter til 2026 eller 2027 (uden at tage højde for eventuelle prisfald i elbilmarkedet).
For det andet står flere bilproducenter over for potentielle milliardbøder, hvis de ikke holder sig under EU's grænse for CO2-udledning, som er blevet sænket i 2025. Derfor vil flere bilproducenter formentlig sænke priserne for at kunne øge andelen af elbiler, som bidrager positivt til klimaregnskabet, så de undgår bøder af EU.
I tillæg hertil er der fortsat priskrig på elbiler, idet der kommer fortsat billigere elbiler på markedet, ligesom priserne på eksisterende modeller bliver billigere og billigere.
Se udvalget af alle elbiler i Danmark i Elbilmatch, hvor du kan se priser, leasingpriser, specifikationer og billeder af samtlige elbiler.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Få hjælp til at vælge den rette ladeløsning