Google tilbød Epic 1 mia. kr. for at lancere Fortnite i Play Butik
Google har over for en amerikansk domstol indrømmet, at it-giganten tilbød Epic Games en aftale på hele 147 millioner dollar – over 1 milliarder kroner – for at lancere det dengang meget hypede spil Fortnite i Android-appbutikken Google Play.
Læs også: Sammenlignes med tobaksproducenter: Vores børn er afhængige af Fortnite
Epic Games afviste Googles tilbud
Aftalen blev ifølge Purnima Kochikar, der er vicedirektør for Play-samarbejder hos Google, godkendt og præsenteret for Epic Games, men spilvirksomheden valgte ikke at acceptere tilbuddet.
Med en attraktiv betaling over en periode på tre år ønskede Google to ting: For det første ville en officiel lancering af Fortnite dæmme op for det enorme antal brugere, som kom til at installere falske og potentielt skadelige udgaver af Fortnite, der blev distribueret uden om Googles Play-butik. Googles andet mål var naturligvis også at kunne få en del af de mange køb i spillet, som brugerne gennemfører.
Google snupper 15 procent af indtjeningen for den første million dollar, som en applikation indtjener. Derefter vil Google tage 30 procent af indtjeningen – og det var Epic Games ikke interesseret i.
Epic Games lancerede Fortnite til Android tilbage i 2018, men modsat de fleste andre spiludgavere valgte selskabet at udgive spillet som en såkaldt APK-fil, som man skal downloade direkte fra Fortnites hjemmeside – og dermed uden om Play Butik. Dermed kunne Epic Games sælge de såkaldte V-Bucks i spillet uden at betale op til 30 procent i kommission til Google.
Fortnite er heller ikke tilgængeligt i App Store. I stedet kan man kun spille det på iPhone og iPad gennem cloudgamingtjenesterne Xbox Cloud Gaming, Nvidia GeForce Now og Amazon Luna.
Læs også: Epic er utilfredse med Googles nye betalingsmulighed i Play Store
Frygtede, at andre spilgiganter ville følge trop
I en antitrustsag, der netop nu bliver gennemgået for en jury, hævder Epic Games, at deres oprindelige beslutning fik Google til at gå i panik. De henviser til interne dokumenter og hævder, at Google var bange for, at andre spiludviklere som Blizzard, Valve, Sony og Nintendo ville følge i Epics Games’ fodspor. Ifølge spilgiganten forsøgte Google at undgå det ved at tilbyde særlige fordele eller endda at opkøbe Epic Games.
De såkaldte ”Contagion”-dokumenter kom frem i retssagen tirsdag, da Lawrence Koh, som er tidligere chef for Google Plays afdeling for forretningsudvikling af spil, aflagde vidnesbyrd. Dokumenterne omhandler Googles bekymringer om, at næsten alle de store udviklere kunne flygte fra Play inden for et par år efter Epic Games’ beslutning, hvilket ville koste Google milliarder af dollar i omsætning.
Dokumenterne, der blev fremvist i retten, vurderede, at Fortnites fravær i Play Butik kunne betyde et direkte tab i omsætning på mellem 130 og 250 millioner dollar og føre til et yderligere tab på op mod 3,6 milliarder dollar, hvis masseflugten blandt andet populære apps blev virkelighed.
Google standpunkt er, at de var bekymrede for at miste spil i Play, og at der ikke lå nogen onde hensigter bag det. De ønskede blot, at udviklerne ville vælge Play Butik, lyder det fra Lawrence Koh.
Epic har til gengæld brugt disse dokumenter til at hævde, at Google var bange for konkurrence inden for distribution af Android-apps og har holdt fast i, at Play Butik er et ulovligt monopol.
Læs også: Nyheder om apps og sociale medier