YouTube går efter apps, der blokerer reklamer

YouTube vil gøre det umuligt at bruge apps til at springe over reklamerne, som er til stor irritation for brugerne, men samtidig nødvendige for indholdsskaberne.

YouTube går efter apps, der blokerer reklamer

YouTube har kæmpet en hård kamp for at gøre det så svært som muligt at benytte sig af såkaldte adblockere i browserne. Adblocker er en browserudvidelse, der gør det muligt at slippe for at se reklamerne, når man bruger en gratis YouTube-konto. Nu udvider YouTube indsatsen, så de nu også går efter tredjepartsapps, der lader brugerne blokere reklamerne i YouTube-videoer.

YouTube har meddelt, at de vil styrke deres ”håndhævelse af tredjepartsapps, der overtræder YouTubes servicevilkår, især annonceblokerende apps.”

Brugere, der har installeret reklameblokerende apps, vil ifølge YouTube fremover blive mødt med en fejlmeddelelse: “Følgende indhold er ikke tilgængeligt i denne app”, eller også vil de opleve “buffering-problemer”, når de forsøger at afspille indhold via andre apps end den officielle YouTube-app.

Ifølge YouTubes vilkår er det ikke tilladt at bruge apps til at slå annoncer fra, fordi det forhindrer indholdsskabere i at få kontant belønning for det antal seere, videoerne har. Samtidig siger YouTube, at deres annoncer hjælper med at støtte indholdsskabere. Det gør det også muligt for milliarder af mennesker over hele verden bruge streamingtjenesten “gratis” – altså i den forstand, at man indvilger i at betale med sine data.

YouTube foreslår, at brugere, der vil slippe for reklamer, får sig et YouTube Premium-abonnement. Premium-tjenesten nåede i februar op på 100 millioner abonnenter. YouTube Premium fritager dog ikke abonnenter for de sponsersegmenter, som mange indholdsskabere fylder YouTube-videoer med, fordi samarbejder med virksomheder indtjener langt flere penge end annoncekroner.

Se også: YouTube-indholdsskabere skal deklarere AI-genererede videoer

Nedlagt app genopstået

YouTube er tidligere gået efter den populære tredjepartsapp YouTube Vanced. Den gjorde det muligt at springe over både reklamer og sponsersegmenter helt automatisk. Det lykkedes Google at få appen lukket ned i 2022.

Men den er sidenhen genopstået i form af YouTube Revanced. Og der findes også andre apps som den gratis YouTube-klient Newpipe, der både lader brugerne slippe for reklamer og giver dem mere kontrol. De gør det for eksempel muligt at afspille YouTube-videoer, selv om skærmen er slukket. Ifølge YouTube vil den type brugere altså fremover blive mødt en fejlmeddelelse, når de prøver at afspille videoer uden at se reklamer.

Det er dog nok ikke sidste gang, at vi ser en tredjepartsapp omgå Googles forsøg på at blokere dem.

Se også: Spotify vil konkurrere med YouTube – lancerer musikvideoer