Fiats elbiler får integreret, fleksibelt Type 2-ladekabel

I Fiats kommende elbiler - til at starte med Fiat Grande Panda - er det slut med at have et Type 2-ladekabel liggende løst i bilen. Det fleksible ladekabel er nemlig indbygget i fronten.

Fiats elbiler får integreret, fleksibelt Type 2-ladekabel

Den kommende Fiat Grande Panda bliver ikke kun en af de billigste elbiler, når den kommer til salg i Europa næste år med en forventet pris omkring 175.000 kroner. Den bliver også den første med et integreret Type 2-ladekabel.

I øjeblikket er elbilister tvunget til at rulle deres ofte stive og tunge ladekabler sammen, før de forsøger at proppe dem tilbage i et opbevaringsrum – enten under bagagerummet eller i et frunk, hvis bilen har sådan et. Det er ekstra surt, hvis bagagrummet allerede er fyldt med ting, og bilen ikke har et frunk. Så må ladekablet ligge løst.

Se også: Specifikationer og rygter om Fiat Grande Panda 

Spiralladekabel integreret i fronten

Fiat har dog udviklet en simpel, men alligevel smart løsning på problemet. Bilproducenten hævder at have ”genopfundet” opladning til elbiler med introduktionen af et integreret, oprullet kabel integreret i bilens front. Ladekablet er fleksibelt og opfører sig lidt ligesom en flexvandslange, som altså kan både trække sig sammen og strække sig i længden.

Når man ikke længere bruger ladekablet, trækkes det automatisk ind i bilens karrosseri, og så simpelt kan man dermed slippe for al bøvl forbundet med et klassisk Type 2-ladekabel.

Fiat oplyser, at det integrerede AC-ladekabel kun understøtter en ladehastighed på op til 7,4 kW på grund af de krav til køling, der er nødvendige ved opladning med højere ladeeffekt. I stedet er der placeret en separat DC-ladeport på siden af bilen, der understøtter lynladning med op til 100 kW.

Afstemning

Indlæser ... Indlæser ...

Uanset hvad vil Fiat Grande Panda have et lille 44 kWh batteri for at holde omkostningerne nede. Det betyder, at ejere kan tilføje 120 km til den helt nye Pandas batteripakke ved hjælp af det integrerede ladekabel med lavere effekt på lidt over fire timer.

Se også: Hvilke elbiler har Fiat?

En smart løsning – men måske ikke for alle

Selvom angsten for manglende rækkevidde stadig er en af de største barrierer for at anskaffe en elbil, er udsigten til at skulle ”bøvle” med besværlige kabler og alt omkring opladning af elbiler nok til at afskrække mange potentielle købere.

Fiats svar er smart, da det fjerner behovet for at slæbe rundt på besværlige kabler i ofte små opbevaringsrum. Det fjerner også risikoen for at efterlade sit ladekabel ved et uheld, og det forhindrer effektivt, at kablerne ligger på jorden og bliver beskidte.

Den begrænsede ladeeffekt på 7,4 kW er dog et problem, som nok vil begrænse teknologiens succes. I dag bør 11 kW AC-ladning være minimum, og flere biler understøtter efterhånden 22 kW, om end de færreste husstande understøtter så høj ladeeffekt af elbiler, uden at man skal købe en dyr opgradering af elinstallationen.

Fiats integrerede Type 2-ladekabel vil formentlig også være et problem for dem, som har en ladeboks med integreret ladekabel, som ikke kan frakobles. Det er for eksempel tilfældet med OK’s ladeboks fra EVBox og en række andre ladebokse.

Ikke desto mindre er det en smart feature, som vi håber på ikke at have set for sidste gang. Med understøttelse af 11 kW bliver det integrerede ladekabel pludselig mere interessant. Og mon ikke det sker inden for en overskuelig årrække? Sidst vi så en lignende løsning var i Renault Twizy fra 2012, som kun tillod en AC-ladeeffekt på op til 3 kW.

Fiat selv tror i hvert fald så meget på løsningen, at det bliver alle kommende elbiler fra producenten, som får denne løsning.

Vi anbefaler:
Bedste ladeløsning til hjemmet
Se alle elbiler i Danmark
Test og anmeldelser af elbiler
Disse elbiler er Bedst i Test
Hvilke elbiler er de billigste i Danmark?
Elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026