Import af brugte elbiler hitter som aldrig før
Der er godt gang i importen af brugte elbiler i 2024, viser tal fra Bilstatistik. Foreløbig er der i årets første syv måneder blevet importeret hele 29.068 elbiler til Danmark.
De knap 30.000 importerede elbiler er tre gange så mange som samme periode i 2023, hvor der kun blev hentet 10.705 brugte elbiler til Danmark fra udlandet. Faktisk er der allerede i juli importeret flere elbiler til Danmark, end der blev i hele 2023.
Se også: Se alle elbiler fra Volkswagen
Brugte elbiler fra Volkswagen hitter i 2024
Der er sket et skifte i, hvilke brugte biler der bliver hentet til Danmark. I de forgangne år har Tesla Model 3 og Y toppet listerne over importerede brugte elbiler, men den udvikling er vendt fuldstændig i 2024.
Det er hovedsageligt forhandlere, der importerer brugte elbiler, og de brændte i 2023 nallerne adskillige gange på Teslas pludselige og uhørte prisfald. Med et væk blev deres store lagerbeholdninger af importerede Tesla-elbiler skåret voldsomt i værdi.
Den risiko gider forhandlerne ikke løbe, og efterspørgslen på brugte Teslaer i samme ombæring faldet voldsomt, da det ikke er nær så attraktivt at købe en importeret Tesla, nu hvor en spritny Model 3 kan købes for 311.990 kroner og en helt ny Model Y for 329.990 kroner.
Anderledes ser det dog ud for Volkswagen, som er blevet danskernes foretrukne mærke at importere i 2024. I årets første syv måneder er der importeret 6.675 elbiler fra Volkswagen og kun 3.832 elbiler fra Tesla. Det er en vækst på 429 procent for Volkswagen, mens Tesla er gået 15,1 procent tilbage set i forhold til samme periode sidste år.
Se også: Sammenlign priser og privatleasingtilbud på elbiler
De mest importerede elbilmærker i 2024 (januar til og med juli)
Mærke | Antal | Andel | Ændring |
Volkswagen | 6.675 | 23,0 % | +428,5 % |
Tesla | 3.832 | 13,2 % | -15,11 % |
Skoda | 2.199 | 7,6 % | +312,6 % |
Mercedes-Benz | 2.140 | 7,4 % | +215,2 % |
BMW | 1.597 | 5,5 % | +146,8 % |
Volvo | 1.559 | 5,4 % | +844,9 % |
Audi | 1.418 | 4,9 % | +315,8 % |
Renault | 1.312 | 4,5 % | +239,0 % |
Hyundai | 1.286 | 4,4 % | +527,3 % |
Polestar | 923 | 3,2 % | +695,7 % |
Det er både Volkswagen ID.4 og ID.3, som danskerne er interesserede i. Indtil videre i 2024 er ID.4 blevet importeret i 2.522 eksemplarer, mens der er kommet 2.179 eksemplarer af den mindre ID.3 hertil. Dernæst finder vi Tesla Model 3 med 2.175 eksemplarer, og Tesla Model Y må samtidig se sig overgået af Skoda Enyaq med 2.110 importerede eksemplarer. Model Y ligger kun på 1.559 eksemplarer.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
De mest importerede elbilmodeller i 2024 (januar til og med juli)
Mærke og model | Antal | Andel | Ændring |
Volkswagen ID.4 | 2.522 | 8,7 % | +365,3 % |
Volkswagen ID.3 | 2.179 | 7,5 % | +566,4 % |
Tesla Model 3 | 2.175 | 7,5 % | -10,4 % |
Skoda Enyaq iV | 2.110 | 7,3 % | +301,1 % |
Tesla Model Y | 1.559 | 5,4 % | -21,7 % |
Volvo XC40/EX40 | 1.108 | 3,8 % | +702,9 % |
Hyundai Kona Electric | 985 | 3,4 % | +1116,1 % |
Polestar 2 | 923 | 3,2 % | +695,7 % |
Mercedes-Benz EQA | 919 | 3,2 % | +273,6 % |
Renault Zoë | 875 | 3,0 % | +247,2 % |
Se også: Kommende elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026
Hvor meget sparer man på at købe en brugt importeret elbil?
Ved at importere en brugt elbil kan du spare rigtig mange penge. For eksempel kan man finde en brugt ID.4 Style Pure årgang 2021, som kun har kørt 4.000 km, til 229.900 kroner. Nyprisen for den tilsvarende model, der sælges i Danmark, er 334.995 kroner.
Eller også kan du få en ID.4 Pro Performance Life Plus årgang 2023 med 5.000 kilometer på tælleren og en rækkevidde på 531 km for 294.900 kroner. Den tilsvarende variant sælges for 369.995 kroner som ny i Danmark.
Se også: Markedets bedste elbilforsikring finder du hos if
Vær opmærksom på udstyret i brugte elbiler fra udlandet
Når du sammenligner og kigger på brugte elbiler importeret fra blandt andet Tyskland, skal du dog være opmærksom på udstyrsniveauet. Elbiler sælges ofte i forskellige udstyrsvarianter med forskelligt udstyr i forskellige lande. Du kan derfor ofte ikke lave en én til én-sammenligning mellem varianterne, men der vil dog være rigtig mange ligheder mellem udstyrsvarianterne.
Vær særligt opmærksom på, om den brugte elbil importeret til Danmark kun har AC-opladning med én fase. Har den det, vil opladningen i hjemmet og ved AC-ladere på gaden kun foregå med 3,7 kW, og det gider man ærlig talt ikke i 2024. Her bør en elbil være tre-faset, så den kan lade med 11 kWh. Kig også efter, om den brugte elbil er forberedt til montering af anhængertræk, og om den har varmepumpe.
Se også: De billigste elbiler i Danmark