Polestar i front, når det handler om CO2-emission

Billers kulstofemissioner bør vurderes gennem hele deres livscyklus - og her er svenske Polestar i front med deres gennemsigtighed.

Polestar i front, når det handler om CO2-emission

Vi hører hele tiden, at elbilerne er det grønne valg og det som vi alle bør køre i. Flere og flere lande sætter kulstofneutrale mål, som skal opnås inden for et antal år. Og her er elbilerne, og andre batteridrevne transportmidler, et vigtigt element. Der er dog lige den udfordring, at elbilerne i deres fremstilling stadig er hårde ved miljøet. Her går den svenske bilproducent Polestar i front.

Kender du ikke allerede til Polestar, så kender du helt sikkert dem de er ejet af: Volvo. Polestar er svensk og blev grunlagt i 1996. Sidste år præsenterede de bilen Polestar 2, som er på vej i Danmark i denne tid.

Bilindustrien generelt er hovedkilde til kulstofemissioner for køretøjer, som producerer en stor mængde CO2-emission gennem hele deres livscyklus, fra materialeproduktion, fremstilling og logistik, bilernes brugsfase og når de må lade livet. Bilproducenter verden over arbejder på nye fremstillingsmetoder og teknologi, hvorved bilerne hele tiden bliver grønnere. Men på trods af dette, så har de stadig miljøproblemer.

Læs også: Koncept-elbilen Polestar Precept har Googles nye Android Automotive

CO2-emission skal vurderes bilens livscyklus

Som den første bilproducent, så gik Polestar forrest med en såkaldt livscyklusvurdering i september 2020. Her kunne Polestar afsløre, at produktion af en elbil ikke var grønnere end konventionelle biler – tværtimod. Den primære årsager til dette er batteripakken, som i fremstilling resulterer i høje kulstofemissioner.

Men der er også gode nyheder. For efter at have kørt 50.000 kilometer i elbilen, så kan den endelig matche bilen med forbrændingsmotoren, hvis den da oplades med elektricitet fra vedvarende energi.

Så det største problem lige nu er at reducere emissionerne fra fremstilling, logistik og skrotning af et elektrisk køretøj. Og her kan Polestar være et forbillede for konkurrenterne.

Læs også: 2040 Polestar motorcykel har LiDAR system og drone

Polestar CO2-emission
Først efter 50.000 km i elbilen, kan den matche kulstofaftrykket fra en konventionel bil.

Polestar produceres på vedvarende energi

For at gøre elbilen grønnere, så har Polestar fokus på flere ting i produktionen, lige nu materialer til strømmen, hvor den samles.

Fx bruger Polestar ikke læder, men i stedet et veganer materiale kaldet Weave Tech, som er helt fri for animalske produkter. Udover at være mere miljøvenligt, så reducere det også køretøjets vægt med 7,5 kg.

Selve fremstillingen af Polestar 2 i virksomhedens produktionscenter i Chengdu kører på 100 procent vedvarende elektricitet. Heraf er 65 procent vandkraft og resten fra sol, vind og andre vedvarende kilder.

Fabrikken har ingen industriel vandudledning og vedtager en cirkulær tilgang til håndtering af affald, herunder genanvendelse af rester fra kulfibermaterialer og reduktion af affald. I fremtiden vil det anlæg, der fremstiller Polestar Precept, også blive drevet af 100 procent vedvarende elektricitet for at opnå kulstofneutralitet.

Polestar bruger også blockchain til at spore råmaterialeres oprindelse for at sikre, at de kommer fra pålidelige leverandører.

Leveringer af Polestar 2 startede i jule i Sverige, Norge, England, Tyskland. Nu udvider virksomheden sin tilstedeværelse over hele USA.

Se også: Nyt om elbiler