Polestar 4 er bilmærkets mest bæredygtige elbil

Polestar er nu klar med deres bæredygtighedsrapport for den kommende Polestar 4. Den viser, at Polestar 4 er mærkets mest bæredygtige til dato.

Polestar 4 er bilmærkets mest bæredygtige elbil

Polestar fremviser nu deres såkaldte LCA-rapport for Polestar 4, der afslører, at den kommende elbil har det laveste CO2-aftryk af alle Polestar-køretøjer.

Se også: Polestar 4 lanceret: Sports-SUV med 600 km rækkevidde

Større end Polestar 2, men mindre CO2e-aftryk

I bilbranchen ses en stigende tendens til at deklarere bilernes CO2e-aftryk. Polestar er blandt disse, der glædeligt viser tal frem, der viser bilernes aftryk i selve produktionen, men også i bilens levetid fra vugge til grav. Alle biler fra og med Polestar 2 får denne deklarering af CO2e-aftrykket, som hos bilmærket kaldes for en livscyklusvurdering (LCA).

Polestars første elbil, Polestar 2, udledte 26,2 ton CO2e i perioden fra materialer til produktion af bilen udvindes og til bilen forlader fabrikken, oplyste bilmærket. Siden da er produktionen blevet mere bæredygtig og den nye 2024-model har derfor et mindre CO2e-aftryk og udleder nu ned til 21,6 ton i Standard range Single motor-varianten.

Dog må den nye Polestar 2 se sig slået af den kommende Polestar 4, der interessant nok er en meget større bil. Det er interessant, da størstedelen af bilernes CO2e-aftryk kommer fra de anvendte materialer – og en større bil bruger naturligvis mere materiale.

Se også: Alle elbiler fra Polestar

Polestar 4 har et CO2-aftryk på 19,4 tCO2e

Polestar 4 i basismodellen, Standard range Single motor, ender med et CO2-aftryk på 19,4 tCO2e. Det er altså 2,2 ton under Polestar 2 2024.

Long range Single motor-versionen har et CO2-fodaftryk på 19,9 tCO2e, mens Long range Dual motor har et på 21,4 tCO2e.

Aluminium udgør 23-24 procent af CO2-aftrykket, mens stål og jern udgør 20 procent. Batteri-modulerne står for den højeste andel af CO2-aftrykket fra materialeproduktion og raffinering med 36-40 procent.

Polestar 4 (MY25) har et CO2-aftryk på 19,4 tCO2e.

Polestar 4 produceres på Geely Holdings’ SEA-fabrik i Hangzhou Bay i Kina, hvor grøn elektricitet kombineres med solceller fra fabrikkens tag. En højere anvendelse af aluminium med lavt kulstofindhold fra smelteværker, der bruger vandkraft, hjælper med at reducere klimapåvirkningen yderligere.

Derudover er der for første gang inkluderet data om andelen af genanvendt aluminium i vurderingen.

Materialer i interiøret omfatter blandt andet et nyt strikket tekstil, der består af 100 procent genanvendt PET samt biobaseret MicroTech-vinyl og dyrevelfærdsmærket nappa-læder.

Tæpper i bilen er fremstillet af genbrugsplast, og gulvtæpperne er fremstillet af ECONYL, der indeholder genanvendt fiskenet. Dørpanelerne er fremstillet af NFPP (naturfiber-polypropylen), hvilket resulterer i op til 50 procent mindre ny plast og en vægtbesparelse på op til 40 procent.

Se også: Se billeder og specifikationer på Polestar 4

Pris og bestilling af Polestar 4

Frister Polestars grønneste bilmodel dig? Så skal du væbne dig med lidt tålmodighed, for Polestar 4 lander sandsynligvis først engang i 2024.

Prisen på Polestar 4? Læs mere om de første priser på Polestar 4 her.

Se også: Vores guide til bedste ladeboks til elbiler