Volkswagen og Renault vil lave billig elbil sammen

Volkswagen og Renault vil slå pjalterne sammen og udvikle en lille elbil sammen, som kan modstå den kinesiske invasion af billige elbiler.

Volkswagen og Renault vil lave billig elbil sammen

Det vælter ind med billigere elbiler i Europa fra Kina. I et forsøg på at kunne konkurrere vil Renault og Volkswagen muligvis indgå et strategisk partnerskab.

Se også: Priser, bedømmelser og sammenlign elbiler i Danmark

Renault frister Volkswagen med elbil-platform

Renault har bekræftet, at de er i forhandlinger med Volkswagen om at bygge en lille elbil til det europæiske marked.

Den franske bilproducents administrerende direktør, Luca de Meo, sagde på biludstillingen i Genève, at de er i “gode diskussioner” med Volkswagen, ifølge en rapport i Automotive News Europe.

I sidste uge kom det frem, at Volkswagen, Renault og Stellantis overvejer at gå sammen om at lave billigere elbiler – de frygter, at det er deres eneste mulighed. Det haster mere og mere, da de europæiske bilproducenter bliver langt overgået af BYD og Tesla, hvoraf sidstnævnte sælger flere elbiler i Europa end noget andet mærke.

Volkswagen har i forvejen et par billige elbiler på vej, heriblandt en lille ID.1. Det virker dog til, at Volkswagen har været for sløve i optrækket, da denne bil først forventes klar i løbet af 2026.

Se også: Nye elbiler i Danmark, der kommer i 2024, 2025 og 2026

Europæiske bilproducenter skal handle nu

Der skal derfor handles hurtigt, hvis man i Europa skal kunne hamle op med de kinesiske producenter – og her kommer Renault ind i billedet. Renault står nemlig klar til at tilbyde deres nye elbilplatform, der blandt andet skal anvendes til den nye Twingo. Dette er en kortere version af AmpR Small-arkitekturen, der bruges i den nyligt introducerede Renault 5 E-Tech electric.

Renaults har tidligere sagt, at Twingo bruger LFP-batterier for at reducere omkostningerne.

Renault har planer om at fremstille Twingo, uanset om partnerskabet lykkes eller ej. “Jeg har ingen tid at spilde, så jeg vil ikke udskyde det”, sagde Luca de Meo.

Han antydede også, at andre partnere var med i opløbet, men nævnte ingen navne: “Jeg er åben over for alle, der vil være med. Jeg har produktionskapacitet. Jeg har platformen. Jeg ved, hvordan man gør det,” sluttede Luca de Meo.

Se også: De billigste elbiler du kan købe i Danmark

Kan få hjælp fra EU

Europa-Kommissionen har indledt en undersøgelse af, om der skal indføres en højere toldsats for at beskytte europæiske bilproducenter mod billigere kinesisk import af elbiler. Angiveligt skulle de kinesiske elbilproducenter nyde nyder godt af statsstøtte, der gør det muligt for sætte kunstigt billigere priser på deres elbiler.

Bilproducenter, der får produceret elbiler i Kina, betaler i øjeblikket en toldsats på 10 procent, som senere i år kan blive forhøjet til 20 eller 25 procent. Og det betyder altså, at de kinesiske biler vil blive dyrere i Europa.

Det vil samtidig gøre det mere attraktivt at flytte bilproduktionen til Europa.

Se også: Test og anmeldelser af de nyeste elbiler i Danmark

Vi anbefaler:
Stor guide til opladning af elbil hjemme
If er klar med bedste og billigste elbilforsikring
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den